De onderzoekers keken naar een totaal van 176 studies, waarvan 17 gerandomiseerd of cohortstudie. Over het algemeen waren de studies van slechte kwaliteit, merken de onderzoekers op. Toch zien zij dat patiënten die een online portaal gebruiken meer gemak ervaren en vaker tevreden zijn.
Resultaten
Deelnemers waren meestal tevreden en vonden dat hun zelfzorg was verbeterd. Artsen vonden dat de arts-patiëntrelatie verbeterde. In een Amerikaanse studie wilde 51 procent van de 151 deelnemers betalen voor online toegang; zij hadden er gemiddeld 2 dollar per bericht voor over. Voor implementatie maakten veel artsen zich zorgen over toename van de werkdruk. Resultaten van de verschillende onderzoeken waren hierover niet eenduidig, maar de verschillen lijken klein.
Uitgebreid patiëntportaal
Vooral in de VS is online toegang de afgelopen jaren grootschalig ingevoerd. Zo heeft twee derde van de 3,4 miljoen leden van zorgverzekeraar Kaiser Permanente toegang tot een uitgebreid portaal. De publicaties die Mold en collega’s vonden kwamen dan ook vooral uit de VS. Met uitgebreide patiëntportalen kunnen patiënten meestal hun medische dossiers online bekijken, communiceren via e-mail met de dokter, herhaalrecepten aanvragen en afspraken inplannen.