Politie bouwt vervoer verwarde personen geleidelijk af

De politie doet steeds minder vervoer van verwarde personen. Per 1 april moet de vervoersrol in 72 procent van de regio’s zijn overgedragen op andere partijen. Dat schrijft staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS aan de Tweede Kamer.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Flashing light

De politie wil af van het vervoer van verwarde personen. De politietop had in 2016 al aangekondigd er op 1 januari 2017 mee te zullen stoppen. Maar de politie ging er toch mee door, omdat er op te weinig plekken alternatieve oplossingen voorhanden waren. Onno Hoes, voorzitter Schakelteam Personen met Verward Gedrag, uitte in oktober 2017 zorgen over het tempo waarin betrokken partijen de acute psychische zorg verbeteren. Eind 2017 gaf korpschef Erik Akerboom opnieuw een noodsignaal af: het aantal spoedmeldingen was de afgelopen vijf jaar met 20 procent gestegen. Hij riep gemeenten en de landelijke politieke top op om de zorg voor psychiatrische patiënten te intensiveren.

Brigadier vervoer verwarde personen

De problematiek staat hoog op de agenda bij het ministerie van VWS. Een speciale brigadier vervoer verwarde personen heeft de afgelopen drie maanden 22 regiobijeenkomsten georganiseerd. Het doel was om overal alternatieve vormen van vervoer te organiseren. De brigadier, die net heeft gerapporteerd aan VWS, werkt nauw samen met de Nationale Politie, GGZ Nederland, de Vereniging Nederlandse Gemeenten en Ambulancezorg Nederland. Alle betrokken partijen zijn het unaniem eens dat personen met verward gedrag niet in een politievoertuig horen, tenzij er sprake is van een strafbaar feit. Ook vinden alle partijen dat verwarde personen niet tussen wal en schip mogen vallen.

Vervoer verwarde personen

In steeds meer regio’s nemen andere partijen de vervoersrol van de politie van de politie over. In 31 procent van de regio’s is dat sinds 1 januari 2018 al het geval. Per 1 april moet dat in 72 procent van de regio’s het geval zijn. Op de regiobijeenkomsten is ook gebleken dat er regionaal grote verschillen zijn in het soort oplossingen. De problematiek is in grote steden wezenlijk anders dan in landelijke regio’s. De psycholance die in verschillende rijdt, zou in dunbevolkte regio’s vaak stilstaan.

Betaaltitel vervoer verwarde personen

De brigadier vervoer verwarde personen noemt enkele voorwaarden voor een succesvolle aanpak. In de eerste plaats moet de wettelijke verankering van regionale oplossingen helder zijn. Het ontbreken van een betaaltitel is nog een knelpunt. Daarvoor moet de landelijke politiek een oplossing vinden. Tot die tijd moet de overheid helder maken hoe de kosten worden vergoed. Ook roept de brigadier de overheid op tot een ondersteuningsprogramma, waarbij experts de regio’s ondersteunen om passende oplossingen te vinden. Verder adviseert de brigadier de regio’s om de samenwerkingsafspraken vast te leggen in regionale convenanten.

Reactie GGZ Nederland

GGZ Nederland ziet net als VWS grote verbeteringen. In veel regio’s lopen pilots met alternatieve vormen van vervoer van personen met verward gedrag. In de regio Utrecht vervoert een particuliere vervoersdienst personen met verward gedrag naar een beoordelingslocatie bij de ggz. ‘Mensen in een acute crisis hoeven niet altijd vervoerd te worden door een ambulance, want andere deskundige professionals kunnen deze persoon ook begeleiden en vervoeren. Voor deze vormen van vervoer is er echter nog geen structurele wetgeving vanuit VWS geregeld. Ook dient de financiering op structurele wijze geregeld te worden. Zonder deze voorwaarden is er risico dat de pilots niet omgezet worden in structurele oplossingen en werkwijzen’, laat een woordvoerder van GGZ Nederland weten.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.