Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Prijswinnend VerpleegThuis regelt alle zorg in één pakket

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Het project VerpleegThuis regelt alle verpleegzorg en persoonlijke verzorging binnen één pakket. In overleg met de zorgverzekeraar zijn pakketten op maat vastgesteld. Thuiszorgmedewerkers doen soms ook de was of drinken een kopje koffie mee.
VerpleegThuis wint Zinnige Zorg Award, Wlz
Foto: Vierstroom

VerpleegThuis van zorgconcern de Vierstroom heeft de gouden Zinnige Zorg Award gewonnen. De jury roemde de mate waarin het initiatief weerstand moet bieden tegen bestaande structuren. ‘Hiervoor is lef en overtuigingskracht nodig’, zei juryvoorzitter Ab Klink, bestuurder van Coöperatie VGZ. De awards zijn dinsdagavond 29 mei uitgereikt.

Volledig Pakket Thuis

Cliënten met een Volledig Pakket Thuis krijgen meerdere keren per dag één thuiszorgmedewerker over de vloer die intensieve zorg kan bieden, maaltijden verzorgt en ook nog tijd heeft voor een praatje. Deze zorg is prettiger voor de cliënt en kost uiteindelijk minder dan een verblijf in een verpleeghuis. Een woordvoerder van VGZ legt uit: ‘Het verschil tussen het volledig pakket thuis en een zzp in een verpleeghuis kan oplopen tot 32 euro per dag. Dat is de besparing als mensen thuis blijven wonen.’

Vierstroom

Vierstroom kan dit doen omdat ze met VGZ een afspraak hebben gemaakt. De zorgverzekeraar ziet VerpleegThuis als voorbeeld van zinnige zorg die de gezondheidszorg betaalbaar houdt. Het blijkt dat er veel mogelijk is binnen de Wlz. VGZ: ‘Dit is allemaal zorg binnen de Wlz. Wij hebben met Vierstroom afgesproken hoe we de pakketten zo slim mogelijk kunnen inrichten, tot op praktijkniveau. Zo kan het voorkomen dat thuiszorgmedewerkers de was doen bij de cliënt.’

Zinnige Zorg Award

De overige leden van de jury waren: Mariet Bolluijt (Manager Communicatie Patiëntenfederatie Nederland), Marc Kock (Radioloog, Albert Schweitzer Ziekenhuis en met Breast Clinic de winnaar van de gouden Zinnige Zorg Award 2017) en Gerry Degen (Ledenraad Coöperatie VGZ) beoordeelde de vijf initiatieven die na de publieksronde als finalist overbleven. Ziekenhuis Bernhoven met het initiatief: ‘ervaren artsen op de spoedeisende hulp’, won dinsdag een zilveren award en 5.000 euro. De bronzen award en 2.500 euro waren voor Vincent van Gogh / Proteion met het initiatief: ‘beter omgaan met dementie en onbegrepen gedrag’.

2 REACTIES

  1. Goed idee om ook zorgtaken die niet binnen zorg thuis wijkverpleging vallen toch door wijkzorg te laten doen zoals de was, koffie drinken (afwas?, boodschap?, poes eten geven?, halen/brengen naar activiteiten, kapper?, vuilnis buiten zetten enz enz). Er is behoefte aan het uitvoeren van taken welke mensen zelf niet meer kunnen en die geen mantelzorgers beschikbaar hebben voor dat soort taken. Met name brood smeren, afwassen, was draaien en opruimen, urine naar arts brengen is een probleem voor deze mensen en in feite niet de verantwoordelijkheid van wijkzorg als in verplegenden en verzorgenden. Bij vpt zouden dit soort taken door mantelzorgers opgepakt moeten worden maar dit is in de praktijk niet haalbaar omdat deze er niet is, of zelf ziekelijk.

    Bij wijkzorg, als het vanuit de WMO wordt bekostigd, is het vaak niet dagelijks geïndiceerd terwijl er wel dagelijks behoefte is aan maaltijden en afwassen en vuilniszakken legen (met name bij warm weer!)

    Valkuil bij vpt is wat mij betreft dat cliënten met vpt de alarmering gebruiken zoals mensen binnen de instelling omdat ze begrepen hebben recht te hebben op zorg zoals in de instelling. Dit kost zeer veel tijd bij cliënten die frequent (elk uur) bellen voor zaken waar zij menen een zorgmedewerker voor nodig te zijn. Het gaat dan om zaken die niet in te plannen zijn wat hun betreft (toiletgang is daar voorbeeld van).
    Binnen het pakket vpt valt ook oproepbaarheid/ongeplande zorg. Echter bij frequente oproepen is dit binnen een wijkteam lastig realiseerbaar. Elke zorgaanbieder lijkt hier anders mee om te gaan. Dit zorgt voor onduidelijkheid wat mogelijk is binnen VPT wat mij betreft. Zowel bij cliënt als bij de zorgverleners. Wat kan nou wel en wat kan nou niet, wanneer is omslagpunt bereikt…. Het is een illusie in mijn optiek dat alle intramurale zorg ook thuis geleverd kan worden binnen vpt. Het hangt erg van de zorgbehoefte en geplande/ongeplande zorg behoefte af. Dit zou wat mij betreft veel duidelijker in de voorwaarden moeten staan. Nu denkt de klant dat alles mogelijk is met vpt terwijl dit in de praktijk niet haalbaar is.

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.