‘Qare365 is de Booking.com voor care-aanbieders’

Wanneer iemand een bed in een zorginstelling nodig heeft, is het proces tussen het eerste telefoontje en het daadwerkelijk plaatsen van die cliënt vaak ondoorzichtig en langzaam. Daarom krijgen instellingen in de care hun bedden vaak niet snel gevuld, ook al is er een wachtlijst. Het vandaag gelanceerde softwarepakket Qare365 ondersteunt dit proces.
bedden400.jpg

Zorgaanbieders zullen hun bezetting verbeteren als zij het proces ‘van eerste telefoontje tot voordeur’ ondersteunen met software dat afspraken bijhoudt en de procedures bewaakt. Dat zegt Dennis Dols, marketing manager bij QS solutions, de bouwer van Qare365. ‘Veel zorgaanbieders houden wachtlijsten voor bedden bij in Excel. Die bestanden zijn vaak niet actueel. En als je dan drie weken later de potentiële cliënt belt, kan het zijn dat de klant in kwestie geen interesse meer heeft in verblijf in jouw instelling of al bij een concurrent geplaatst is. Door geautomatiseerd wachtlijstmanagement ben je de eerste die zo’n klant belt en heb je veel minder lege bedden.’

ECD
Qare365 draait onder andere al bij care-instellingen Philadelphia, Koraal Groep en SZR en bewijst daar de voordelen. ‘De applicatie is te koppelen met de drie grootste elektronische cliëntendossier (ECD’s) op de markt; mijnCaress, Cura en ONS. Zo geeft het een actueel beeld van de bezetting bij het merendeel van de zorginstellingen. Als iemand in Amersfoort een bed nodig heeft en er geen beschikbaar is, komt die op een wachtlijst terwijl er in Utrecht een bed beschikbaar kan zijn. Ons systeem weet dat en attendeert de medewerkers en agendeert telefoongesprekken met alle gegevens.’

IT-omgeving
Qare365 is niet de eerste wachtlijstensoftware voor de care. Uniek is wel dat het programma volledig te integreren is met software van Microsoft. ‘We hebben Qare365 gebaseerd op Office365 en Dynamics365. Dan past het in de IT-omgeving van veel zorgaanbieders en is het werken met de software eenvoudig. Ook de integratie met de meeste ECD-systemen is standaard’, aldus Dols. ‘Het is dus heel makkelijk in gebruik. Als je een cliënt zoekt voor een plaats in je instelling, lijkt het systeem nog het meest op een hotelkamer vinden via Booking.com.’

Dossier E-health
Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger. Apps zijn er voor alle platformen: Android, Windows en iOS. Toch werken zorgverleners opvallend vaker met de iPhone of iPad in hun werk.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.