Aanbevelingen voor zorgkantoren: Wat kan er nog worden verbeterd?

Zorgkantoren ontwikkelen zich steeds verder tot zorgregisseur voor mensen die langdurige zorg nodig hebben. Tevens zetten zij de cliënt vaker centraal, blijkt uit onderzoek van de NZa. Desondanks staan zorgkantoren de komende tijd nog steeds voor belangrijke uitdagingen.
RAPPORT

Zo ziet de NZa dat

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

U heeft helaas geen geldig abonnement op dit account. Neem een proefabonnement of sluit een abonnement af om dit artikel te kunnen lezen.


  • Onbeperkt alle premium artikelen en rapporten lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Uitvoering Wet langdurige zorg door zorgkantoren 2017/2018
Sector:
Overig
Soort:
Advies
Afkomst:
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)
Auteur:
NZa
Aantal pagina’s :
37
Verschijningsdatum:
11 december 2018
Samenvatting:

Zorgkantoren ontwikkelen zich steeds verder tot zorgregisseur voor mensen die langdurige zorg nodig hebben. Tevens zetten zij de cliënt vaker centraal, blijkt uit onderzoek van het NZa. Desondanks staan zorgkantoren de komende tijd nog steeds voor belangrijke uitdagingen. De NZa verwacht dat zorgkantoren:
• Blijven analyseren welke verschillen tussen zorgvraag en zorgaanbod er zijn in de regio’s. De zorgkantoren CZ, DSW, VGZ, Zilveren Kruis en Zorg en Zekerheid moeten, gezien het aandeel wachtenden in de populatie, deze analyse snel verder scherp stellen en de zorginkoop en zorgbemiddeling zo nodig aanpassen. De NZa richt zich in haar toezicht op de resultaten daarvan.
• Inzicht hebben in de actuele thuissituatie, noden en wensen van de cliënten op de wachtlijst. Zorgkantoren DSW, Zilveren Kruis en Zorg en Zekerheid hebben hierin nog niet voldoende inzicht. Zij moeten bijvoorbeeld beter vastleggen wat de reden is dat cliënten op de wachtlijst staan en of de situatie thuis voor de cliënt verantwoord is. In 2019 zal de NZa opnieuw controles bij de zorgkantoren uitvoeren, om na te gaan of de noodzakelijke verbeteringen zijn bereikt.
• De informatievoorziening, cliëntondersteuning en monitoring op het punt van behandeling aanscherpen. In ons toezicht op Informatievoorziening en cliëntondersteuning zullen wij hier aandacht aan besteden.
• De doorlooptijd van de pgb-aanvraag versnellen. Zilveren Kruis heeft dit proces het beste op orde.
• Actief relevante en dekkende prestatie-indicatoren mee-ontwikkelen, bijvoorbeeld over tijdige levering van spoedzorg. NZa gaat in 2019 na hoe zorgkantoren inspelen op de instroom van nieuwe cliënten in de Wlz met een spoedeisend karakter.
• Blijvend oog hebben voor ontwikkelingen en knelpunten bij zorgaanbieders, die de continuïteit en kwaliteit van zorg voor cliënten in gevaar kunnen brengen en daarop tijdig acteren.

1 REACTIE

  1. Het artikel over de zorgkantoren en daarnaast het stukje over de WLZ kan ik niet helemaal lezen.
    Deze informatie is voor mij belagrijk ivm mijn vrijwilligerswerk voor de ouderenbond KBO-PCOB belangenbehartiger voor de senioren en dat speciaal als zij afhankelijk worden.
    De artikelen van zorgvisie geven een goed beeld van wat er allemaal gebeurt rondom ouderenzorg. Ik heb daarom in het verleden ook een gratis abonnement van u gekregen. Ik hoop mijn werk nog een aantal jaren te mogen voortzetten en stel uw berichtgeving zeer op prijs.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.