
Aan het meerjarig onderzoek ‘Administratieve
Rapport informatie
- Rapport naam:
- Adminstratieve belasting langdurige zorg 2019. Uitkomsten onderzoek Berenschot.
- Sector:
- Overig
- Soort:
- Onderzoek / Wetenschap
- Afkomst:
- Berenschot
- Auteur:
- Marvin Hanekamp, Simon Heesbeen, Ide van der Helm, Roy Valks
- Aantal pagina’s :
- 59
- Verschijningsdatum:
- 1 oktober 2019
- Link naar rapport:
- Administratieve belasting langdurige zorg 2019
- Samenvatting:
Werken in de zorg vereist ook het vervullen van de nodige administratieve taken door medewerkers in het primaire proces. De uitdaging is dit zo effectief en efficiënt mogelijk te organiseren, zodat het zo min mogelijk ten koste gaat van de directe zorg en tevredenheid van zorgmedewerkers en cliënten.
Huidige stand van zaken
Om een bijdrage te leveren aan de beperking van de administratieve belasting van zorgmedewerkers onderzoekt Berenschot sinds vier jaar hoe zij deze belasting ervaren, hoeveel tijd zij besteden aan administratieve taken en welke verbetermogelijkheden zij zelf zien. Deze rapportage biedt inzicht in de huidige stand van zaken.
Belangrijkste uitkomsten langdurige zorg
De auteurs noemen een elftal belangrijkste uitkomsten langdurige zorg 2019:
1. Stijgende ervaren administratieve belasting
2. Ook een stijging in de ‘acceptabele’ belasting
3. 82% vindt taken belastend, in 2018 was dit nog 90%
4. Ervaren administratieve belasting het grootst in de GGZ
5. Leeftijd speelt rol in ervaren administratieve belasting
6. Goede relaties, hogere ‘acceptabele’ belasting
7. Groter contract, veelal ook een hogere ervaren belasting
8. Hoge tevredenheid ondanks hoge ervaren belasting
9. 30-40% overweegt een overstap binnen of buiten de zorg
10. Spreiding tussen organisaties
11. Meer prioriteit en aandacht bij zorgorganisatieAdviezen verminderen regeldruk
Gebaseerd op de bevindingen, geven de auteurs tevens een aantal adviezen voor het verminderen van de belasting. Zorgorganisaties zouden meer kunnen doen dan alleen het schrappen van onnodige administratieve taken.
– Creëer duidelijkheid over het achterliggende doel van de administratieve taken. Dat voorkomt dat bepaalde taken als overbodig gezien worden.
– Optimaliseer en faciliteer administratie: voorkom dubbele registraties.
– Administratie en enige mate van werkdruk zijn inherent aan werken in de zorg.
– Betrek zorgprofessionals en bevraag hen periodiek: zij weten vaak waar knelpunten zitten en wat mogelijk verbeterd kan worden.
– Bepaal samen met teams waar overheadondersteuning van toegevoegde waarde kan zijn.
– Beinvloed de perceptie van administratieve belasting: communiceer op een positieve manier.