‘Ggz moet zich radicaal anders organiseren’

Ggz-aanbieders hebben te maken met stijgende kosten, dalende inkomsten en een stijgende zorgvraag. Alleen door radicaal anders te gaan werken, kunnen aanbieders het hoofd boven water houden, waarschuwt KPMG. ‘De kaasschaaf-methode volstaat niet voor ggz.’
geld ggz
Foto: AdobeStock
RAPPORT

Op het eerste gezicht lijkt

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

U heeft helaas geen geldig abonnement op dit account. Neem een proefabonnement of sluit een abonnement af om dit artikel te kunnen lezen.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Healthcheck ggz.
Sector:
GGZ
Soort:
Advies
Afkomst:
KPMG
Auteur:
KPMG
Aantal pagina’s:
44
Verschijningsdatum:
22 juli 2019
Link naar rapport:
Samenvatting:

De houdbaarheid van de geestelijke gezondheidszorg in Nederland staat onder druk. Het lijkt erop dat vooral de grotere (integrale) ggz-instellingen zorg moeten leveren onder grote financiële druk. Ze zitten gevangen in het huidige systeem van omzetplafonds en prijsplafonds, waarbij een afspraak gemaakt wordt over de maximale gemiddelde prijs per patiënt. De marges waren de afgelopen jaren beperkt. De financierbaarheid van een aantal aanbieders is problematisch. Dit is niet alleen zorgelijk voor het hier en nu, maar vormt ook een risico voor de toekomstbestendigheid en transformatiekracht van de Nederlandse zorg. KPMG ziet dat aanbieders moeite hebben om noodzakelijke innovaties te bekostigen of hun primaire proces te herontwerpen. Noodzakelijke (IT)-investeringen om de transitie richting de toekomst te kunnen maken, zijn niet altijd mogelijk.

Naast de financiële druk ziet KPMG ook spanning op de operationele processen door het toenemende personeelstekort bij aanbieders. Dat leidt tot wachttijden, te hoge werkdruk op de crisisdienst en het sluiten van klinieken. Dit baart zorgen voor de toegankelijkheid en kwaliteit van de zorg.

Ondanks de wachttijden is de toegankelijkheid van de ggz door de komst van de POH-ggz en de Basis-ggz verbeterd: meer bereik en minder stigma. Transformatie naar de ggz van de toekomst is noodzakelijk. Er is een ander perspectief nodig, zowel in de benadering van de patiënt (focus op gezondheid in plaats van ziekte), als in de wijze van het organiseren van de zorg, waarbij technologie een cruciale rol speelt. KPMG ziet dat er al mooie stappen worden gezet op het gebied van zorg in de wijk en technologische innovaties, zoals e-health en behandeling met behulp van gamification. Het gaat echter veel te traag, vindt KPMG. Verdere invulling van de ambities vraagt om een ware transformatie van de bestaande ggz. De oplossingen voor de toekomst moeten gezocht worden in andere en slimmere manieren van werken. Die helpen om de beschikbare capaciteit optimaal te benutten en de nieuwe mogelijkheden meer ruimte te geven. Het anders organiseren van de zorg is daarom niet alleen onontkoombaar, maar ook gewenst. Daarvoor zijn regie op de transitie, decentrale initiatieven en ruimte voor investeringen in onder andere digitale oplossingen nodig om de noodzakelijke veranderingen te realiseren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.