Kosten ict ziekenhuizen stijgen door epd en patiëntportalen

In het boekjaar 2018 gaven de Nederlandse ziekenhuizen voor het vijfde jaar op rij meer uit aan ict. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van adviesbureau M&I/Partners. De stijging heeft vooral te maken met nieuwe toepassingen van het epd en het toegankelijk maken van informatie voor patiënten.
Prisma-app
RAPPORT

De stijging van de kosten

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

U heeft helaas geen geldig abonnement op dit account. Neem een proefabonnement of sluit een abonnement af om dit artikel te kunnen lezen.


  • Onbeperkt alle premium artikelen en rapporten lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
ICT Benchmark ziekenhuizen
Sector:
Ziekenhuis
Soort:
Onderzoek / Wetenschap
Afkomst:
M&I/Parrtners
Link naar rapport:
ICT Benchmark 2019
Samenvatting:

Uit de ICT Benchmark Ziekenhuizen blijkt dat de ict-kosten voor het vijfde achtereenvolgende jaar zijn toegenomen. In 2018 bedroegen deze kosten bij de deelnemende ziekenhuizen gemiddeld 5,7 procent van de omzet. In 2013 was dit nog 4,5 procent. Hieronder is de ontwikkeling en de trend van de ICT-kosten ten opzichte van de omzet door de jaren heen te zien.

Hoge eisen

De ict-kosten blijven ten opzichte van de omzet stijgen, terwijl de omzet van ziekenhuizen ook is gestegen. De stijging van de gemiddelde ict-kosten als percentage van de omzet wordt hierdoor enigszins gedempt. De kosten stijgen doordat ziekenhuizen in hoge mate afhankelijk zijn van de digitale informatievoorziening. Dit zorgt voor hoge eisen aan continuïteit, beveiliging en kwaliteit van informatie. Deze hogere eisen vragen ook meer ict-personeel, bijvoorbeeld op informatie- en datamanagement. De digitalisering in de zorg, zoals met ‘de juiste zorg op de juiste plek’, netwerkzorg en onderlinge doorverwijzing, neemt steeds verder toe. De kosten hiervan ‘stapelen’ op de bestaande ict-kosten.

Epd

De kosten voor het epd staat bij de deelnemende ziekenhuizen al enkele jaren bovenaan in de software top 10 lijst. De focus verschuift inmiddels naar het uitnutten en optimaal gebruik van het epd. In het onderzoek van M&I/Partners zijn naast de kosten van het epd ook het gebruik en de functionaliteiten van het epd bepaald. Het epd wordt met name ingezet voor dossiervoering en multidisciplinaire procesondersteuning, zoals ordercommunicatie en geautomatiseerde doorverwijzing. De volgende stap in het optimaal gebruik van het epd is bijvoorbeeld het toepassen van beslisondersteuning in het epd en het koppelen apparatuur van patiënten thuis. Bij veel ziekenhuizen is er steeds meer aandacht voor training van eindgebruikers en gebruikersvriendelijkheid van het epd.

Digitale patiëntinteractie

De eerste stappen in digitale patiëntinteractie zijn bij de deelnemende ziekenhuizen gezet. De kosten die ziekenhuizen voor deze functionaliteiten hebben komen voor het overgrote deel terecht bij de kosten voor software. Bij patiëntinteractie investeren ziekenhuizen met name in patiëntportalen. Deze investeringen zorgen niet alleen voor een betere informatiepositie van de patiënt en zorgen ervoor dat de gegevens eerder vanuit de patiënt bij het ziekenhuis beschikbaar zijn. Voor de deelnemende ziekenhuizen ligt de focus met name op online inzage van het dossier en op online ondersteuning in het zorgproces. Het uitbreiden naar online functionaliteiten op zelfregie van de patiënt door het koppelen van zelfmeetapparatuur en het koppelen van een persoonlijk gezondheidsdossier (pgo) komt langzaam op gang.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste kosten net als voorgaande jaren in de categorieën ‘software’ en ‘personeel’ vallen. Ruim 70 procent van de totale kosten is voor ‘software’ en ‘personeel’. De kosten van ‘werkplekken’ en ‘servers en storage’ zijn gestegen, dit heeft te maken met vernieuwingen op infrastructuur en gemoeide investeringen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.