Patiënten en zorgverleners zijn positief over slimme zorg thuis

Binnen de cardiologie- en longafdelingen in het OLVG, Slingeland, Franciscus Gasthuis, LUMC en Isala wordt gebruik gemaakt van ten minste één e-health toepassing. Patiënten en zorgverleners zijn er tevreden over. Dat blijkt uit onderzoek van het Nivel.
RAPPORT

Het Nivel onderzocht naar aanleiding

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

U heeft helaas geen geldig abonnement op dit account. Neem een proefabonnement of sluit een abonnement af om dit artikel te kunnen lezen.


  • Onbeperkt alle premium artikelen en rapporten lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Slimme zorg thuis bij COPD en hartfalen - Ervaringen en ambities van vijf voorloper initiatieven
Sector:
Overig
Soort:
Trend
Afkomst:
Nivel
Auteur:
Maaike Meurs, Martine Huygens, Jelle Keuper, Janke de Groot, Roland Friele
Aantal pagina’s :
19
Verschijningsdatum:
1 november 2019
Samenvatting:

Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in hoe en welke vormen van slimme zorg voor COPD en hartfalen worden ingezet binnen de medisch-specialistische zorg. Aanleiding van het onderzoek is een motie van Arno Rutte in oktober 2018. Hij vroeg expliciet aandacht voor de implementatie van slimme zorg thuis voor patiënten met COPD en hartfalen en waar mogelijk ook voor andere chronische ziekten.

Onderzoekers vroegen cardiologie- en longafdelingen binnen het OLVG, Slingeland, Franciscus Gasthuis, LUMC en Isala naar de toepassingen die zij gebruiken en naar de ervaringen van patiënten.

Sanacoach COPD

De afdeling longziekten van het OLVG gebruikt de Sanacoach COPD (in samenwerking met Sananet). Dat is een e-health toepassing die bestaat uit verschillende modules. Onderdeel van de toepassing is een individueel zorgplan, een ziektelastmeter, e-learning modules, een exacerbatiemonitor, e-consulten, voorbereiding voor het spreekuur en evaluatie en onderzoek. Patiënten vullen thuis vragenlijsten in en bij afwijkende scores komt er een signaal binnen bij de zorgverlener, waarop een advies volgt. Elke dag heeft een verpleegkundige twee keer een half uur tijd om online vragen te beantwoorden en te bellen met patiënten, staat geschreven in het onderzoek.

Door Sanacoach komen COPD-patiënten meer te weten over hun gezondheidssituatie en kunnen zij hun aandoening beter onder controle houden, schrijven de onderzoekers. Er kan bovendien eerder worden ingrepen als zich een aanval voordoet.

InBeeld

De afdeling longziekten van het Slingeland ziekenhuis werkt met InBeeld, een vorm van telemonitoring waarbij patiënten met COPD thuis zelfmetingen doen door middel van een vragenlijst. Als uitkomsten afwijkend zijn, vindt een videoconsult plaats. Er is een callcenter opgezet door thuiszorg dat 24/7 bereikbaar is. De verpleegkundigen die daar werken zijn geschoold zodat ze een goede inschatting kunnen maken van de situatie van de patiënt.

De onderzoekers schrijven dat patiënten erg tevreden zijn over InBeeld. Door het gebruik van de toepassing komen patiënten eerder in contact met zorgverleners dan wanneer ze zelf aan de bel zouden trekken. Ook blijkt dat controles in het ziekenhuis zijn gehalveerd naar twee keer per jaar.

GezondheidsmeterPGO

De GezondheidsmeterPGO is een persoonlijke gezondheidsomgeving waar verschillende e-health modules beschikbaar zijn. De afdeling longziekten van het Fransiscus Gasthuis maakt gebruik van de modules COPD, astma, OSAS, Stop Roken, Fitbit, Spirometer en immunotherapie. Patiënten kunnen door gebruik van een app zelf hun gezondheidstoestand volgen. Gekleurde ballonnetjes maken inzichtelijk hoe het is gesteld met de ziektelast.

Een patiënt zegt tegen de onderzoekers dat hij ervaart dichter bij de afdeling tet staan door de zelfmetingen en het laagdrempelige contact met de afdeling.

The Box

The Box, gebruikt op de afdeling cardiologie van het LUMC, is een e-health toepassing waarbij hartpatiënten lichaamsfuncties meten met behulp van een set meetinstrumenten. Denk dan aan een digitale weegschaal, bloeddrukmeter, ECG-apparaat en activiteitensensor. De gemeten gegevens komen via een app in het epd terecht. De afdeling cardiologie biedt ook een digitaal spreekuur aan. De reguliere nazorg na een hartinfarct is uitgebreid: patiënten worden vier keer in een jaar gezien.

‘Uit evaluaties blijkt dat 90 procent van de patiënten tevreden is met deze vorm van zorg’, schrijven de onderzoekers. ‘Daarnaast blijkt de begeleiding na een hartinfarct met behulp van the Box goedkoper dan dezelfde zorg binnen de muren van het ziekenhuis.’

Chance@Home

Patiënten van het Isala ziekenhuis met hartfalen en bepaalde longklachten die normaal gesproken zouden worden opgenomen, kunnen met Chance@Home zorg in hun eigen omgeving ontvangen. Speciaal opgeleide verpleegkundigen voeren onderzoeken en behandelingen uit, de gemeten gegevens worden veilig en digitaal naar het ziekenhuis gestuurd.

Voor de patiënten is het goed dat ze in de thuissituatie actief blijven en meer worden betrokken bij hun eigen zorgproces dan wanneer ze in het ziekenhuis zijn opgenomen. Ze zijn dan ook gemiddeld tevredener dan patiënten die zijn opgenomen in het ziekenhuis, blijkt uit tevredenheidsonderzoek blijkt.

2 REACTIES

  1. Beste Jantine,

    Ik wil het artikel Patiënten en zorgverleners zijn positief over slimme zorg thuis graag volledig lezen, krijg echter geen toegang…? Terwijl we een abonnement hebben. Wil jij dit voor ons oplossen? Zie je berichtje graag tegemoet. Bedankt! Marcel van Ewijk

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.