Bijna een kwart van de respondenten staat op dit moment niet open voor zorg op afstand. Volgens Medicinfo komt dat omdat zij nog niet voldoende bekend zijn met digitale zorg. ‘Uit het onderzoek komt naar voren dat de mogelijkheden op het gebied van zorg op afstand nog relatief onbekend zijn’, schrijft de dienstverlener. ‘Mensen vrezen dat het contact op afstand minder persoonlijk is en geven aan bang te zijn voor miscommunicatie. Ook willen zij zeker weten dat de medisch zorgverleners dezelfde kwaliteit zorg leveren als in de reguliere zorg waar zij mee bekend zijn en dat er vertrouwelijk wordt omgegaan met patiëntgegevens.’
Online zelfhulpmodules
Hoe jonger, hoe meer interesse er bleek te zijn in online zelfhulpmodules. Hiermee worden modules bedoeld die los staan van de eigen arts. Er zitten grote verschillen in interesse van mensen tussen verschillende vormen van de online zelfhulpmodules: voor thuismonitoring staat 70 procent van de respondenten open, voor online therapie 32 procent.
Videobellen
Ruim 40 procent van de respondenten zou interesse hebben in het gebruik van de dienst ‘De Online Huisarts’, waarbij de hulpvraag eerst via de chat wordt gesteld aan een verpleegkundige, een andere dan de eigen huisarts wordt geraadpleegd via videobellen of medicijnen worden thuisgestuurd. ‘Zorgen kunnen wellicht simpel en snel worden weggenomen’, zeggen respondenten hier over. Zij zien ook dat huisartsen met online zelfhulpmodules worden ontlast en dat lange wachttijden voorkomen worden.
Rapport informatie
- Rapport naam:
- Consument kiest voor zorg op afstand
- Sector:
- Eerstelijn
- Soort:
- Trend
- Afkomst:
- Medicinfo
- Aantal pagina’s :
- 16
- Verschijningsdatum:
- 6 september 2019
- Link naar rapport:
- Consument kiest voor zorg op afstand
- Samenvatting:
Van de ruim duizend ondervraagden, zegt ongeveer 20 procent open te staan voor zorg op afstand. De belangrijkste redenen die hiervoor worden gegeven zijn de verkorting van reistijd en de laagdrempeligheid. Andere voordelen ziet men in de ruimere openingstijden en in de verlaging van de druk op de reguliere zorg.
Respondenten die niet open staan voor zorg op afstand geven aan dat dit komt door het gebrek aan persoonlijk contact, angst voor miscommunicatie en het ontbreken van lichamelijk onderzoek. Mensen zijn vooral geïnteresseerd in zorg op afstand wanneer ze er al eens gebruik van hebben gemaakt.
De onderzoekers onderscheidden vier doelgroepen die verschillen in interesse in digitale zorg. De groep die het meest open staan voor zorg op afstand zijn de gezonde actienemende twijfelaars. Zij zijn gezond, verwachten 24/7 service en willen zoveel mogelijk online regelen. Zorgbehoevende actienemers staan juist niet open voor zorg op afstand. Ze hebben een slechtere gezondheid en schakelen bij een klacht vaak en snel een zorgverlener in. Deze zorgbehoevenden gaan niet snel mee in nieuwe ontwikkelingen.