ZN: ‘Budgethouders zijn tevreden over de geleverde zorg’

Budgethouders hebben voldoende regie over het budget, zijn tevreden over de geleverde zorg, hebben steeds meer passende zorg en een passend budget, en fraude en oneigenlijk gebruik zijn afgenomen. Dat concludeert Zorgverzekeraars Nederland (ZN) met haar recente publicatie 'Rapport huisbezoeken pgb-Wlz 2018'. De bevindingen zijn gebaseerd op de door zorgkantoren uitgevoerde huisbezoeken persoonsgebonden budget in de Wet langdurige zorg (pgb-Wlz). 'Budgethouders zijn in 96 procent van de gevallen tevreden over de zorgverlening'.
Budgethouders zijn tevreden over de geleverde zorg en hebben een steeds passender budget. Dat blijkt uit het recente onderzoek van ZN.
RAPPORT

Zorgverzekeraars Nederland heeft onderzoek gedaan

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

U heeft helaas geen geldig abonnement op dit account. Neem een proefabonnement of sluit een abonnement af om dit artikel te kunnen lezen.


  • Onbeperkt alle premium artikelen en rapporten lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Rapport huisbezoeken pgb-Wolz 2018
Sector:
Zorgverzekeraars
Soort:
Zorginhoudelijk
Afkomst:
Zorgverzekeraars Nederland
Auteur:
T. de Bruijn
Aantal pagina’s :
68
Verschijningsdatum:
16 oktober 2019
Samenvatting:

Het rapport betreft de huisbezoeken pgb-Wlz die in 2018 door zorgkantoren zijn uitgevoerd. Tijdens deze huisbezoeken toetsen zorgkantoren in hoeverre budgethouders of hun vertegenwoordigers voldoende regie hebben over de zorgverlening en administratie. Ook onderzoeken zorgkantoren in hoeverre er (nog) sprake is van passende zorg, adviseren zij waar het beter kan en toetsen zij in hoeverre de zorg conform de zorgovereenkomsten wordt geleverd. De budgethouder en zijn zorgbehoefte vormen hierbij het primaire uitgangspunt.

Balans

Afgelopen jaren hebben zorgkantoren de oorspronkelijke scope van huisbezoeken (fraude) uitgebreid met voorlichting, advisering en evaluatie. Zijn er verbeteringen mogelijk in de pgb-administratie? Zijn aanpassingen in de zorg noodzakelijk vanwege veranderingen in de zorgbehoefte? Zitten er kwetsbaarheden in de zorglevering? En in hoeverre is het pgb nog steeds de best passende financieringsvorm? Zorgkantoren hebben een goede balans gevonden tussen een service- en controlegericht huisbezoek.

Waarde van huisbezoeken pgb-Wlz

Huisbezoeken zijn, met name door het directe klantcontact, van grote waarde:
• er ontstaat een vertrouwensband met de budgethouder/vertegenwoordiger, waardoor het zorgkantoor gemakkelijker gevonden wordt om knelpunten en wijzigingen te bespreken;
• budgethouders worden ter plekke geadviseerd of gevraagd verbeteringen door te voeren;
• zorgkantoren krijgen inzicht in de knelpunten die budgethouders/vertegenwoordigers ervaren en passen daar hun uitvoeringspraktijk op aan;
• zorgkantoren krijgen een goed beeld van de zorg die budgethouders nodig hebben en de behoefte om voor eigen regie te kiezen. Deze inzichten gebruiken zorgkantoren voor het optimaliseren van het zorginkoopbeleid en de informatievoorziening.

Vier centrale thema’s

Zorgkantoren stellen in het rapport vier actuele thema’s centraal:
1. Regie budgethouder: zorgkantoren concluderen dat als de gewaarborgde hulp/ouder/wettelijk vertegenwoordiger het eerste aanspreekpunt is voor de administratie en zorgverlening, de regie veelal voldoende is.
2. Cliënttevredenheid: budgethouders zijn tevreden over de zorgverlening.
3. Passende zorg: in 2018 hebben meer budgethouders passende zorg en een passend budget.
4. Fraude en oneigenlijk gebruik: het vermoeden van fraude en oneigenlijk gebruik is ten opzichte van 2017 afgenomen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.