Rien Meijerink, voorzitter RVZ: “Vorig jaar hebben we een advies uitgebracht over de dokter, nu over de patiënt. Het gaat vooral om diens verantwoordelijkheid om mee te werken aan de behandeling.Wij merken in de maatschappij dat de urgentie om zo’n advies uit te brengen, groot is. Ons doel is: hoe krijg ik de efficiëntie van de behandeling omhoog? Dat heeft ook een kostenbesparend effect. Er zijn teveel patiënten die slordig met adviezen van hun arts omgaan. We weten bijvoorbeeld dat meer dan de helft van de patiënten te weinig discipline heeft met medicijngebruik.”
Agressief en claimend
In het rapport stelt de raad dat agressief en claimend gedrag van patiënten demotivatie van zorgverleners in de hand werkt en de zorg een slecht imago geeft. Dat kan de toch al problematische werving van gekwalificeerd personeel verder verslechteren. Daarom moet het gemakkelijker worden voor artsen om de behandelrelatie op te zeggen als een patiënt zich misdraagt. En patiënten die zich onvoldoende houden aan afspraken, moeten strenger worden aangepakt. Artsen moeten meer gebruik maken van de optie om behandeldoelen ‘neerwaarts bij te stellen’, vindt de RVZ. Meijerink: “Dat betekent dat een patiënt in zo’n geval bepaalde onderdelen van een behandeling niet meer krijgt. Die mogelijkheid houden wij nadrukkelijk open.”
Weinig mondige patienten
Atie Schipaanboord, adjunctdirecteur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie is het in beginsel met de RVZ eens. Schipaanboord: “Er is niets mis mee om patiënten aan te spreken op hun verantwoordelijkheden. Maar de raad gaat heel erg uit van mondige patiënten en lang niet iedereen is dat. Je moet daarom uitkijken met sancties. Het is jammer dat de RVZ daar nu al meteen mee begint. Een arts-patiëntrelatie is niet gelijkwaardig en daarom is het beter om eerst meer te investeren in communicatie en voorlichting want die is nog vaak heel mager.”
(Zorgvisie-Carina van Aartsen)
Lees ook:
Links:
Raad voor de Volksgezondheid en Zorg
Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie