Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Sensire gaat buurtgericht werken

Aan het einde van de reorganisatie halverwege 2010, zal zorgorganisatie Sensire zo’n 130 zelfstandig opererende wijkteams in kunnen zetten. Dat zegt Sensire bestuurder Maarten van Rixtel in het regionale dagblad De Stentor.
Sensire gaat buurtgericht werken

Volgens Van Rixtel is Sensire bezig na het Meavita-avontuur dat Sensire 24 miljoen euro kostte, uit het dal te klimmen. Dat doen ze door te werken met kleine wijkteams en het snijden in de overhead. Van Rixtel in De Stentor: “Als teams zelfstandig opereren en zelf beslissingsbevoegdheid hebben, hoeft niet alles telkens van boven naar beneden in de organisatie en weer terug. Bijvoorbeeld in de aanname van nieuwe mensen. Praktijk is dat mensen die in zorg werken redelijk honkvast zijn. Als ze in Winterswijk wonen, gaan ze liever niet in Zutphen werken. Dat betekent dat het nauwelijks zin heeft breed te gaan werven als je nieuwe mensen nodig hebt. We laten daarom de wijkteams zelf nieuwe mensen werven. Ze kennen ten slotte het zorgnetwerk in hun wijk of dorp uitstekend, wellicht ook geschikte kandidaten en kunnen in ieder geval het beste oordelen wie goed in het eigen team past. Gaat dat dan ook weer niet ten koste van handen aan het bed? Nee. In een team van vijftien personen heb je een verloop van één of twee per jaar. Dus dan valt het werven van nieuwe mensen wel mee. En de voordelen zijn uiteindelijk zeer groot.”

Wijkverpleegkundige

Daarnaast zet Sensire moderne technieken in om klanten beter te helpen. “Bijvoorbeeld mensen die vermoeden hartklachten te hebben kunnen van een arts een meetinstrumentje krijgen”, zegt Van Rixtel. “Op het moment dat ze denken een hartritmestoornis te hebben, kunnen ze dat apparaatje tegen hun hartstreek houden. Dat registreert de hartslag en geeft de informatie telefonisch door aan ons call-centrum. Daar wordt het hartfilmpje bekeken en zo nodig met de arts overlegd of en hoe er ingegrepen moet worden. Het ondersteunt de arts bij de diagnose en voorkomt dat mensen onnodig in paniek raken of een arts opzoeken terwijl er misschien niets aan de hand is.”’ Het call-centrum van Sensire beoordeelt inmiddels de hartfilmpjes van zo’n duizend klanten per maand in heel Nederland. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

Lees meer:

De Blok kritisch over wijkzusterplan

Bussemaker: Buurtzorg niet blindelings kopiëren

Zestig banen weg bij thuiszorg Sensire

Vitras/CMD en Sensire blijven samenwerken

Zorgvisie magazine

Meer weten? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.