Tijdens een game jam moet een aantal teams binnen beperkte tijd een concept of prototype game presenteren aan een jury. In dit geval werkten vier teams van vrijdagavond 30 september tot zondagmiddag 2 oktober aan een uniek spel voor ouderen. De games moeten ouderen stimuleren tot een actiever leven, gericht zijn op domotica en de relatie tussen ouderen en hun kleinkind stimuleren.
Kaap’ren
Het winnende spel Kaap’ren heeft de zeevaart als thema. Paul Bierhaus van Ranj stelt tijdens de presentatie dat ouderen waarschijnlijk niet hetzelfde spel willen spelen als hun kleinkind. Ranj koos daarom voor verschillende rollen. In het spel besturen de kinderen een boot waarmee ze de wereld kunnen verkennen en verschillende uitdagingen krijgen op eilanden. Opa’s en oma’s zijn de crewleden op het schip en lossen puzzels op of voeren opdrachten uit. De kinderen leren zo nieuwe delen van de wereld ontdekken en stuiten daarmee op puzzels of opdrachten die de ouderen moeten oplossen. Aan de crewleden in het spel zijn statistieken gekoppeld. Middels domotica kunnen ze hun virtuele karakter verbeteren. Door in het echte leven meer te bewegen, kunnen zij de statistieksnelheid verbeteren. Als zij bijvoorbeeld vaker koken, neemt hun virtuele kracht toe en hun ‘slimheid’ stijgt door het oplossen van puzzels. “Ouderen verdienen ook punten met hun inspanning”, legt Bierhaus uit. “Daarmee kunnen zij sparen voor uitjes. Denk aan een reisje langs de Rijn of een avondje bridgeclub.”
Jury
De jury bestond uit Marco Wisse, directeur Vivium Zorggroep Naarderheem, Jan Pieter van Seventer, strategisch directeur Dutch Game Garden, Ben Kröse, universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam, Christel van Grinsven, algemeen projectleider Taskforce Innovatie Regio Utrecht, en Jasper Vis, Managing Partner bij Headcandy en winnaar van de vorige game jam. Zij kozen het spelconcept Kaap’ren als winnaar omdat gebruikers lang door kunnen gaan met het spel en het simpel uit te breiden is. Bovendien is nagedacht over het verschil tussen ouderen en kinderen. Tot slot zag het spel er goed en strak uit, aldus de jury.
Levende tekening
Ook de andere ideeën waren volgens de jury geslaagde concepten. Zo creeërde Dreams of Danu een ‘levende tekening’ waar het wezentje Meo weerspiegelde of opa bijvoorbeeld vandaag al onder de douche is geweest. Kleinkinderen kunnen verder een spel starten en Meo verstoppen. Vervolgens moet opa in huis op zoek naar het beestje. Als hij Meo bijvoorbeeld vindt in het keukenkastje, is het spel afgelopen en worden opa en kleinkind beloond met een nieuwe outfit voor Meo.
De derde deelnemer IJsfontein toonde een adventkalender op de iPad. Daarin kunnen grootouders voor hun kleinkind een cadeautje verstoppen. Bijvoorbeeld een dagje Artis of een zakje snoep als de kleinzoon weer bij opa en oma is.
Het laatste team, Monobanda, presenteerde een overkoepelend platform waarin kinderen verschillende spellen spelen en zo hun opa of oma laten groeien in de statistieken. In de virtuele wereld kunnen ouderen aandacht en respect verdienen in de vorm van een tekening of berichtje van kinderen.
Eindcongres Zorg(en) voor Morgen
Bij het Zorg(en) voor Morgen eindcongres op 3 november in Maarssen worden de concepten van alle game jams gepresenteerd aan politici, professionals uit de zorg, financiers en andere geïnteresseerden. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)
Lees ook:
UMC Utrecht wint Amerikaanse prijs met serious game
Europese conferentie over serious gaming in de zorg
‘Ggz moet serious games meer gebruiken’
Ik snap best dat het belangrijk is dat ouderen meer bewegen, maar met games als deze denk ik niet dat je ze zover krijgt. Ik heb er meer van dit type gezien en ik vind ze vooral erg bevoogdend. Games voor ouderen zouden naar mijn idee een hele andere prioriteit moeten hebben: ouderen uit hun sociale isolement halen en dan liefst op zo’n ‘virale’ manier dat ook ouderen met knoppenangst die er nog steeds in grote getale zijn over de drempel getrokken kunnen worden.