‘Wij registreren alles al, we worden al op zoveel manieren in de gaten gehouden. Ook is vrijwel alle informatie openbaar beschikbaar. Het is dus meer van hetzelfde.’ Dinsdag lanceerde de NVZ de kwaliteitsvensters waarmee ziekenhuizen prestaties openbaar kunnen maken.
Prestaties
Visser is ook kritisch ten aanzien van hetgeen er wordt gemeten. Over het algemeen bevat het kwaliteitsvenster beschrijvingen van processen. Visser: ‘Wat je eigenlijk wilt weten, is nog niet in een bepaalde maat uit te drukken.’ Daarbij zijn sommige indicatoren te abstract. ‘Medewerkerstevredenheid bijvoorbeeld. Wat zegt dat over de prestaties van een medisch specialist of over een afdeling? Hoe kan een patient daarop zijn keuze bepalen?’
Vergelijken
De kwaliteitsvensters zijn lastig met elkaar te vergelijken, vindt Visser. Als informatie niet specifiek genoeg is, kan je er niet uit destilleren wat je precies vergelijkt. Dan heb je er dus niets aan. Visser: ‘Vergis je niet: binnen ziekenhuizen worden dingen nog steeds op verschillende manieren geregistreerd. Dat maakt informatie nauwelijks vergelijkbaar. Hier moeten de ziekenhuizen betere afspraken over maken.’
Samenwerking
Visser zegt helemaal niet tegen het openbaar maken van gegevens te zijn. Hij vertelt dat het SJG bezig is met een nieuwe website met een tiental relevante criteria op basis waarvan inwoners uit het adherentiegebied hun keuze kunnen bepalen. Het SJG wil graag dat patienten uit de regio het ziekenhuis als “voordeur” gebruiken. De basiszorg levert het SJG, voor complexere ingrepen verwijst het naar een groter ziekenhuis waarmee het samenwerkt met duidelijke afspraken over kwaliteit en service . Deze samenwerkingsverbanden wil het ziekenhuis inzichtelijk maken. Wie voor een obesitasoperatie binnen komt, wordt niet in het SJG geopereerd maar in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Maar wel door de chirurg van het SJG. Visser: ‘Wij zijn voor transparantie. Maar het gaat er helemaal om hoe je de informatie op een juiste manier vertaalt.’