Dat schrijft regeringscommissaris Michiel Scheltema in een advies aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Op dit moment kan een burger bij de gemeente in bezwaar gaan tegen een beschikking en bij de zorgaanbieder een klacht indienen over de geleverde zorg. Als de burger niet tevreden is over de manier waarop een zorgaanbieder zijn klacht heeft afgehandeld, kan hij daarover weer een klacht indienen bij de gemeente. Zorgaanbieders geven periodiek aan gemeenten door hoeveel klachten ze hebben ontvangen en wat daarmee is gedaan.
Huidige geschilbeslechting
Scheltema adviseert om deze werkwijze aan te passen. Volgens de regeringscommissaris beschikken gemeenten steeds vaker het gewenste resultaat en niet het aantal uren ondersteuning dat nodig is. Als voorbeeld daarvan gebruikt hij huishoudelijke hulp. Daarbij kijken gemeenten bij de beschikking vooral naar wat het resultaat van de hulp moet zijn: een schoon huis. Welke hulpbehoeften een burger heeft wordt door gemeenten steeds vaker buiten beschouwing gelaten, omdat dit veranderlijk is, schrijft de adviseur. De zorgaanbieder krijgt daarom zelf de ruimte om de hulp in te vullen. ‘Indien de burger niet tevreden is over de hulp die hij van de aanbieder krijgt, kan hij alleen tegen het besluit van de gemeente bij de bestuursrechter opkomen. Dat lijkt weinig zinvol, want tegen het resultaat ‘schoon huis’ heeft hij geen bezwaar: zijn bezwaar is gericht tegen de invulling die de aanbieder aan het besluit van de gemeente geeft. Maar tegen beslissingen en handelingen van de private organisatie kan hij niet bij de bestuursrechter opkomen’, schrijft de commissaris in het advies.
Verruim geschilbeslechting
De regeling voor geschilbeslechting zou daarom moeten worden verruimd, adviseert Scheltema. Burgers moeten bij de bestuursrechter terecht kunnen voor bezwaren tegen beschikkingen, maar ook met klachten over de geleverde zorg. Ook de bezwaartermijn moet worden aangepast. Op dit moment is die zes weken, maar dat zou volgens het advies-Scheltema zes maanden moeten worden. Op die manier is er een integrale geschilbeslechting mogelijk, in eerste instantie in de Wmo, de Participatiewet en de Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening, de Jeugdwet wordt buiten beschouwing gelaten.
Extra werk voor sociaal domein
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten laat in een nieuwsbericht weten dat het de gemeenten veel meer extra werk gaat opleveren als het ministerie dit advies opvolgt. ‘Gemeenten moeten bij bezwaar niet alleen hun eigen toegangsprocedures beoordelen, maar zullen ook een oordeel moeten vormen over de geleverde ondersteuning van de zorgaanbieder’, schrijft de vereniging. ‘De vraag is tot hoever dat gaat: moeten ze eigen onderzoek doen of mogen ze afgaan op wat de aanbieder zeg? Als dat laatste het geval is, wat is dan het verschil met de huidige werkwijze waarbij de aanbieder de klacht behandelt?’
Dossier Juridische Zaken De zorg is aan verandering onderhevig wat onduidelijkheid en conflicten met zich meebrengt. De oplossing komt dan vaak uit het juridische circuit. In het dossier juridische zaken leest u over juridische kwesties, rechtszaken en het scheidsgerecht. Lees meer >>