Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

‘Social media amper gebruikt voor gezondheidsvragen’

Mark van Dorresteijn
Slechts 6 procent van de Nederlanders heeft social media in 2011 benut om informatie over hun gezondheid te verkrijgen. De huisarts is daarentegen wel populair en werd door driekwart van de Nederlanders geraadpleegd. Dat blijkt uit onderzoek van I’m Research onder 22.493 respondenten in 28 landen wereldwijd.
‘Social media amper gebruikt voor gezondheidsvragen’

Vergeleken met andere landen zetten Nederlanders social media opvallend weinig in voor gezondheidsvragen. Slechts 2 procent van de Nederlanders gebruikt bijvoorbeeld Facebook of Twitter, 4 procent kijkt op blogs en bezoekt fora. In landen als China, Maleisië en Pakistan worden deze middelen veel vaker ingezet, zo stelt het onderzoeksbureau. In Pakistan bijvoorbeeld weet maar liefst driekwart van de respondenten social media te vinden als informatiebron voor vragen over de gezondheid. Allert de Lange van I’m Research: “In veel landen worden de kosten voor de gezondheidszorg niet of nauwelijks vergoed en worden dus eerder alternatieve bronnen geraadpleegd. Desondanks is het verbazingwekkend dat Nederlanders relatief veel gebruik van social media maken, maar niet voor dit soort onderwerpen. Blijkbaar stellen Nederlanders zich niet graag kwetsbaar op.”

Nederlandse huisartsen best beoordeeld

Wereldwijd ligt het percentage dat de huisarts jaarlijks raadpleegt op 56 procent, voor Nederland is dat percentage 75. Maar liefst 95 procent van de Nederlanders is tevreden over zijn arts, 56 procent zeer tevreden. In landen als Chili en Colombia ligt dit percentage veel lager en is meer dan de helft van de respondenten ontevreden over de huisarts. De Lange: “Opvallend is dat de apotheker in veel landen, naast de huisarts, ook vaak vragen over de gezondheid krijgt. In Nederland gebeurt dat veel minder vaak. Dat heeft te maken met het feit dat de apotheker hier minder zeggenschap heeft. Voor bijna alle medicijnen is een verwijzing van de huisarts nodig.” Artsen in de private sector zijn weinig populair. In Nederland heeft 4 procent van de respondenten het afgelopen jaar gebruikgemaakt van zo’n arts, tegenover een kwart wereldwijd. De fysiotherapeut is in ons land juist wel relatief goed bezocht.

Onderzoek

Het onderzoek, de Iris Global Health Survey 2011, is uitgevoerd in 28 landen in Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika, Australië en Afrika. Er zijn tussen augustus en oktober 2011 22.493 interviews afgenomen, waarvan 1.062 in Nederland. (Zorgvisie / ICTzorg – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees meer:

Presentatie Iris Global Health Survey 2011 (Powerpoint)

4 REACTIES

  1. Dit verbaast me niets. Social media zien we toch als iets persoonlijks. Dr. Google kan nog anoniem worden geraadpleegd, maar vanuit je persoonlijke profiel gezondheidsvragen stellen is wel erg open en bloot nietwaar? Het is ook wat Reinier al opmerkte, een kip-ei situatie: de specialisten zitten niet op Facebook, dus de patiënt kan ze niet bereiken. En vice versa.

  2. Lees alle reacties
  3. De zorg verandert en de patiënt verandert door de mogelijkheden van social media.
    De patiënt is beter geïnformeerd en via social media mondiger dan tevoren.
    Veel partijen binnen de zorg zijn inmiddels in rap tempo bezig dit onderwerp op te pakken.
    Een aantal zorginstellingen gaan uit van de TNT RICHTLIJNEN VOOR HET GEBRUIK VAN SOCIALE MEDIA.
    Artsen hebben inmiddels een standaard Handreiking: http://knmg.artsennet.nl/Nieuws/Nieuwsarchief/Nieuwsbericht-1/KNMG-publiceert-handreiking-social-media-voor-artsen.htm
    En LinkedIn heeft een group voor “Social-Media-in-de-Zorg”.
    Dus: mis de boot niet!

  4. Zou het gegeven dat Nederlanders vergeleken met andfere landen sociale media opvallend weinig inzetten voor gezondheidsvragen niet ook samenhangen met de beperkte mogelijkheden die daartoe worden geboden door zorgaanbieders en (gezondheids)kennisinstituten? Of is dat aanbod in andere landen waar deze middelen vaker worden ingezet door burgers niet groter?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.