De kracht van referral recruitment zit in de eigen medewerker als ambassadeur voor de organisatie. Medewerkers kunnen een vacature verspreiden via social media die zij gebruiken, bijvoorbeeld via LinkedIn. Nadeel is dat de vacature ongericht verschillende netwerken in gaat. Handiger is daarom om alleen medewerkers over de vacature te informeren met dezelfde achtergrond, functie of ervaring als de gezochte kandidaat. Zij hebben meer connecties met mensen die op hen lijken.
Netwerk
‘Wie weet iemand voor deze vacature?’ Met een simpel mailtje aan alle medewerkers kan een vacature in de organisatie snel verspreid worden. Werknemers kunnen deze mail doorsturen naar hun netwerk, kennissen sturen het op hun beurt door en de vacature verspreidt zich als een olievlek. Social media als LinkedIn, Twitter, Facebook en Hyves geven een extra mogelijkheid om de netwerken van medewerkers te bereiken. Aldus P&O Actueel.
Software
Voor referral recruitment via sociale media bestaat speciale software om medewerkers op de hoogte van vacatures te brengen. De medewerker hoeft alleen maar toestemming te geven om de vacature onder zijn of haar naam te publiceren in sociale netwerken naar keuze.