Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Sturen op Werkplezier: Wie blij is, blijft

Tempo Team
Lekker werken, daar word je gelukkig van! Een fijne baan waarin je plezier hebt, van waarde bent én gewaardeerd wordt, heeft een ijzersterke ‘retentiefactor’, zegt Esther Raaijmakers. De directeur HR van Tempo Team pleit voor meer aandacht voor ‘werkplezier’ in de zorg.

Ouders zeggen het wel eens tegen jonge kinderen: ‘Ik ga werken, centjes verdienen om eten te kopen.’ Maar werk is in ons leven veel meer dan alleen een inkomstenbron. “Veel mensen vinden plezier op de werkplek”, zegt Esther Raaijmakers. “Werkgevers die medewerkers in staat stellen dat geluk aan te boren of te vergroten, zijn succesvoller bij het behouden van hun medewerkers. Werkplezier is een duidelijke retentiefactor, ook in de gezondheidszorg”, aldus Raaijmakers, die zelf bij Tempo Team goede ervaringen heeft met extra aandacht voor werkplezier.

Zorg voor afwisseling

Dat werkplezier lijkt een softe factor. Maar werkgevers kunnen er wel degelijk iets mee. Esther: “Ten eerste: door van de werkplek een plaats te maken waar een medewerker graag wil zijn. Zorg voor afwisseling. Laat zien hoe belangrijk het werk is en geef ook eens een compliment. Misschien is het schoonmaken van een operatiekamer niet heel leuk, het wordt anders als je de context beter kent. Een opmerking van een arts of je leidinggevende zoals ‘door jouw werk kon die spoedoperatie meteen plaatsvinden’ geeft jou als schoonmaker een heel andere kijk op wat je gedaan hebt.”

Dus leidinggevende, suggereert Esther Raaijmakers, “betrek medewerkers wat meer bij het geheel, haal ze nadrukkelijker bij een overleg of bij belangrijke gebeurtenissen in de instelling.” Een andere geluksfactor: geef medewerkers meer autonomie, laat ze waar mogelijk zelf keuzes maken bij hoe of wanneer ze hun werk verrichten. “Hoe meer mensen
zelf aan de knoppen van hun werkdag kunnen draaien, hoe prettiger ze in hun vel zitten.”

Onvoorziene omstandigheden

Wees ook flexibel bij problemen, formuleert Raaijmakers. “Medewerkers hebben soms met onvoorziene omstandigheden te maken, bijvoorbeeld als ze voor zieke kinderen of ouders moeten zorgen. Stel ze in staat om wat eerder naar huis te gaan, desnoods met afspraken om op een andere dag een uurtje langer te blijven.”

Dat ‘ruimte geven’ wordt steeds belangrijker, voor iets als parttime werken, maar zeker ook voor persoonlijke groei. Want bij het toetreden van de nieuwste generatie (Gen Z) op de arbeidsmarkt komen medewerkers aan boord die niet meer geloven in ‘life time employment’ en juist op zoek zijn naar werk dat betekenisvol is en impact heeft. “Zij willen zich ontplooien, hun leven zelf invullen. Om zaken uit te proberen. Hun instelling: ‘Waarom zou ik jaren bij dezelfde werkgever blijven?’”

Nieuwe Ervaringen

Moet een werkgever zelfs ruimte geven aan de wens om een sabbatical te doen? “Vroeger werd dat gezien als het voorportaal voor het opzeggen van de baan. In de praktijk halen medewerkers daar nieuwe ervaringen en inzichten op die ze extra gemotiveerd doen terugkeren. Mijn punt is: werkgever, sta open voor dit soort ontwikkelingen. Je voorkomt dat mensen uit ongenoegen gaan verzuimen. En, belangrijk: het draagt direct bij aan werkplezier.”

Werkgevers die medewerkers de mogelijkheid geven om op eigen wijze invulling te geven aan hun werkend bestaan, staan er bij hun medewerkers goed op. Dat maakt gelukkig! Dat praat zich rond en bereikt vaak ook potentiële nieuwe instromers. “Waarmee niet alleen de retentie maar ook de werving van nieuwe medewerkers gediend is”, meent Raaijmakers. “Een goed voornemen voor leidinggevenden in alle sectoren: práát met je medewerkers over hoe ze hun werk ervaren, wat hun dilemma’s zijn en hoe het werk aantrekkelijker kan worden.”

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.