The Home Clinic is een nieuw concept, gespecialiseerd in verslavingszorg aan huis. Een innovatief merk met landelijke aspiraties, dat vele klantvoordelen belooft. Geen wachttijden, goedkoper en anoniem. Met als extra voordelen dat mensen eerder hulp zoeken, meer betrokkenheid en support van het thuisfront ervaren en minder kans op terugval hebben.
Thuisfront
De voordelen van behandeling thuis bieden op meerdere terreinen marketingkansen. Zo voorziet Dianet Dialysecentra onder meer in thuishemodialyse. Naast het voordeel van dialyse in de vertrouwde thuissituatie vergroot deze dienstverlening het gevoel van zelfstandigheid bij de patiënt. In het Verenigd Koninkrijk richtte Charles Walsh in 1992 de onderneming Healthcare at Home op. Het bedrijf voorziet nu in een reeks aan gezondheidsdiensten die bij zo’n 5000 patiënten thuis worden geleverd. Voor aandoeningen op onder meer het gebied van oncologie, orthopedie en MS. En trendwatchers voorspellen al de komst van operaties aan huis, al dan niet met behulp van robots.
Innovatie
Deze en andere voorbeelden tonen de kansen van een nieuwe en innovatieve invulling van begrippen als ‘ziekenhuis’, ‘thuiszorg’ of ‘huisarts’. De technologie is in ruime mate voorhanden, maar ‘domotica’ en telemedicine’ zijn nu nog te eenzijdig gericht op de ‘spullen’ en te weinig op de mensen. Baanbrekende concepten wortelen in een creatieve vertaling van onvervulde klantbehoeften en wensen. Daarbij spelen in de zorgsector de behoeften aan controle over de eigen situatie, privacy en zelfstandigheid een hoofdrol. Kortom: brainstormen over het concept ‘ZiekenThuisZorg’ biedt vele aanknopingspunten om op een onderscheidende manier waarde te creëren voor klanten.