Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Top-6: Gewenste functionaliteiten op zorgwebsites

Mark van Dorresteijn
Bezoekers van zorgwebsites zijn over het algemeen tevreden over de kwaliteit, maar zij zien ook verbeterpunten, volgens een wereldwijd onderzoek door Kentico.
Top-6: Gewenste functionaliteiten op zorgwebsites
Foto: ANP - Roos Koole

72 procent van de bezoekers vindt dat websites van zorgverleners behulpzamer zouden kunnen zijn. Bovendien is het aantal digitale kanalen waarmee cliënten in contact kunnen komen met zorgverleners volgens respondenten beperkt. De belangrijkste kritiekpunten van de respondenten op het gebruiksgemak van de website van zorgverleners waren ‘niet in staat zijn om op de gewenste manier in contact te komen met zorgprofessionals’, ‘moeilijk vindbare informatie’ en ‘het gemis van een chatfunctie om in real-time met een zorgprofessional te chatten’.

Gewenste functionaliteiten

In de enquête is ook gevraagd wat mensen het belangrijkst vinden op websites in de zorg. Het complete wensenlijstje van Nederlandse respondenten is als volgt:

  1. Het gemak waarmee je in contact kan treden met de zorgverlener;
  2. Het gemak waarmee informatie gevonden kan worden en vragen beantwoord kunnen worden;
  3. Prettige interface en het gemak waarmee je over een site kan navigeren;
  4. Het bekijken van de achtergrond van de zorgprofessional;
  5. Blogs en achtergrondinformatie over gezond leven. Bijvoorbeeld tips en trucs met betrekking tot stoppen met roken, diëten of het voorkomen van griep;
  6. Foto’s van de zorgprofessionals.

Eerste indruk

Het onderzoek toont aan dat een goede online aanwezigheid belangrijk is voor een zorgverlener. 65 procent van de respondenten kiest voor een bepaalde dienstverlener deels op basis van de indruk van de website. Driekwart (73 procent) laat de keuze voor een zorgverlener afhangen van online recensies. In Nederland is dit zelfs 84 procent. Bovendien noemt 52 procent van de Nederlandse respondenten recensies zelfs zeer belangrijk.

Social media

Opvallend waren de resultaten op het gebied van contact via sociale media. 69 Procent van de respondenten zegt aanwezigheid van een zorgverlener op sociale media onbelangrijk te vinden. In Nederland lag dit percentage zelfs op 74 procent. Volgens de onderzoekers zien mensen zorg toch te zeer als een privéaangelegenheid om van een dergelijk publiek communicatiemiddel gebruik te maken.

Mobiel kan beter

Een ander aandachtspunt is het mobiele gebruik van zorgsites. Een derde (30 procent) van de respondenten had moeite om met een mobiele telefoon of tablet op een zorgsite te navigeren. In Nederland lijken deze problemen minder te spelen; 18 procent van de Nederlandse respondenten vindt het lastig om op de mobiele site van de zorgverlener te navigeren. Overigens maakt een behoorlijk percentage van de gebruikers liever gebruik van de desktop. Wereldwijd lag dit percentage op 43 procent, in Nederland op 40 procent.

E-health

E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Berichten in het dossier e-health gaan bijvoorbeeld over videocontact met thuiszorgmedewerkers of telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen.
Bekijk het dossier

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.