‘Vergeet Duitsland niet. Het is een grote markt met in de zorg dezelfde problemen als gevolg van de vergrijzing. Vergeleken met Nederland is sprake van een achterstand op het gebied van digitalisering van de zorg. Veel ziekenhuizen gebruiken nog de fax,’ aldus Peter Vermeij.
Hij zetelt in München van waaruit hij zich bezig houdt met het bevorderen van de handelsrelaties van Nederland en Duitsland. Onder meer door in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken evenementen te organiseren en aan ‘matchmaking’ te doen. ‘Wie de Duitse markt wil betreden, moet uithoudingsvermogen hebben. Maar als het lukt om een positie te verwerven, bevind je je wel op een wereldmarkt,’ geeft Vermeij aan.
Beieren
Vermeij ziet met name kansen in de deelstaten Beieren en Baden-Württemberg, waar veel maakindustrie is gevestigd. Medtechbedrijven zijn geïnteresseerd in Nederlandse technologie. Buitenlandse Zaken heeft NBSO’s (Netherlands Business Support Offices) ingericht om bedrijven te helpen bij het vinden van de juiste zakenrelaties. Dit gebeurt bijvoorbeeld via een zogenoemde Zakenpartnerscan die potentiële partners in beeld brengt.
Ondernemingen als VirtualMedSchool (serious gaming voor nascholing) en Telepsy (digitaal platform voor blended care) hebben hun weg naar Duitsland al gevonden. ‘Nederlandse bedrijven hebben een goede reputatie. Maak daar gebruik van. Wij zijn goed in het verbinden van concepten en we maken snelheid bij de uitvoering van plannen. Duitsers trekken veel tijd uit voor de bewijsvoering. De NBSO’s kunnen helpen bij de contacten en we kunnen uitleg geven over de complexiteit van de zorgmarkt,’ aldus Peter Vermeij.