Verzekerden sporen onterechte betalingen op

Duizenden verzekerden hebben CZ geholpen foute facturen op te sporen. Zij vonden 600.000 euro aan onterechte betalingen en twee mogelijke vormen van fraude.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Verzekerden sporen onterechte betalingen op

De zorgverzekeraar gaf in augustus 2014 verzekerden de mogelijkheid om eenvoudig te melden als een rekening niet klopt. Bij elke nota staat een knop waarmee verzekerden onjuistheden kunnen aangeven. In zeven maanden tijd kreeg CZ circa 16.000 meldingen. Bij 15 procent bleek de nota inderdaad onjuist. Ook zijn twee vermoedens van fraude opgedoken. Volgens CZ gaat er ook een preventieve werking uit van het initiatief. Het wordt voor zorgverleners nog moeilijker om te frauderen wanneer verzekerden op grote schaal hun rekeningen nakijken.

Onduidelijkheid

Fleur Hasaart, programmamanager zorgkostenbeheersing, legt uit dat de verzekerden de knop hebben gevonden zonder dat CZ daar

3
149

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Goed dat dit soort zaken meer gecontroleerd wordt. Inderdaad zou ik er aan toe willen voegen: wie controleert de verzekeraar. Vorig jaar werd een declaratie van ons als zorgaanbieder teruggevorderd omdat de specifieke stoornis niet langer door de betreffende verzekeraar bleek te worden vergoed. Toen ik enkele maanden later toevallig contact had met betreffende verzekerde, was diens eigen risico wel gewoon gevorderd en niet hersteld. Pure winst voor de ZV.

  3. Geweldig goed dat zorg verzekeraar het leverancier van de zorg toetst op de juistheid van declaratie gedraag.
    Echter de kosten van de zorg worden op deze wijze niet verlaagd.
    De vraag is of de verzekeraar juiste nota opstel t door declareert aan de verzekeringsnemer (lees maand / kwartaal / jaar premie?
    Bij de zorg verzekeraar wordt nog steeds dikke winst geboekt wat niet te vinden is in de kwaliteit van de zorg.
    Wat doet de zorgverzekeraar aan om de zwarte lijst van wanbetalers op te schone?
    Wordt er niet tijd dat zorgverzekeraars “vinkje” “alles automatisch” uit te zetten en menselijke benadering naar de verzekerden toe te passen?
    Heeft de zorgverzekeraar meer vertrouwen in incasso dan in zijn verzekeringsnemer?
    Zo kan ik nog reeks vragen stellen dat de juistheid en integriteit van verzekeraars kan verbeteren!
    Wellicht zijn er andere gedachten over hoe we voor de verzekeringsnemer premie verlagend kunnen zijn en kwaliteit van de zorg optimaliseren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.