Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Vier veelgemaakte vergissingen door teamleiders

Nog meer dan het werk zelf of collega’s, zijn vervelende leidinggevenden een reden voor werknemers om ontslag te nemen. Bent u afdelingsleider of teammanager? Zorg dan dat u de volgende fouten niet maakt.
Vier veelgemaakte vergissingen door teamleiders

Geen verantwoording voor fouten nemen

Stel dat u als teamleider door leidinggevenden op het matje wordt geroepen voor iets wat op de werkvloer is misgegaan en waarvoor u de eindverantwoording draagt. Reken dan niet op respect wanneer u individuele werknemers uit uw team de schuld geeft in plaats van de verantwoording zelf te nemen en te proberen het probleem op de werkvloer zelf op te lossen. Helaas doen teamleiders dit regelmatig, wellicht uit angst dat hun eigen positie in gevaar komt. Terwijl het meestal juist averechts werkt. Werknemers komen er bijna altijd achter wanneer dit gebeurt, en zullen een leidinggevende na zo’n incident niet meer vertrouwen. En leidinggevenden zullen zich afvragen of een teamleider wel in staat om zijn taken uit te voeren.

Beslissingen nemen en achteraf om input vragen

Een belangrijke knoop doorhakken en daarna aan werknemers vragen wat ze ervan vinden alsof hun mening nog van belang is: geen handige actie. Misschien komt u er één keer mee weg, maar snel genoeg zullen de medewerkers aan wie u leiding geeft uw spel doorhebben en u links laten liggen. Als manager moet u juist een omgeving creëren waarin werknemers voelen dat hun meningen en ideeën tellen en dat ze in bepaalde mate hun eigen beslissingen kunnen nemen.

Hopen dat problemen zichzelf oplossen

Wanneer er een probleem sluimert, zoals een conflict onder collega’s of een zorgprocedure die op weerstand biedt, kun u dit als leidinggevende makkelijk negeren in de hoop dat het over gaat. Maar meestal gebeurt dat niet. Conflicten onder mensen worden over het algemeen alleen maar erger als er niets mee wordt gedaan. Uitstellen en uiteindelijk onnodige drama zal de sfeer op de werkvloer er niet beter opmaken. Proactieve interventie zal daarentegen het probleem eerder doen verdwijnen en waardering van collega’s opleveren.

Geen duidelijke visie communiceren

Wanneer u als manager onduidelijk bent over waar uw prioriteiten liggen en wat uw visie is, moet u niet raar opkijken als werknemers uw verwachtingen niet nakomen. Ook een veelgemaakte fout van managers: van iedere taak een prioriteit maken. Hierdoor zullen mensen al snel het idee krijgen dat er geen prioriteiten zijn, of dat ze een taak nooit volledig hebben afgerond. Het is dus zaak duidelijk aan te geven waar u als manager naartoe wilt, zonder hierin te controlerend en/of dictatoriaal te zijn. (Zorgvisie – Vrij vertaald uit het Engels door Rachel van de Pol)

Benieuwd naar nog meer vergissingen van managers?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.