Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

VitalHealth KIS in China

Mark van Dorresteijn
VitalHealth Software heeft met Fuzhou Comvee Network & Technology (Comvee), die samen met China Telecom en China Unicom personalized health services levert, een integrale oplossing gerealiseerd op basis van het VitalHealth Keten Informatie Systeem (KIS).
VitalHealth KIS in China
Foto: ANP - Lex van Lieshout

De zorg voor chronische patiënten in China wordt hierdoor verbeterd en tegelijkertijd betaalbaar. De oplossing wordt in eerste instantie ingezet in de provincie Fujian. De verwachting is dat de dienst in zijn huidige vorm binnen twee jaar door meer dan een miljoen mensen wordt gebruikt.

Nederlandse richtlijnen

De ervaring van VitalHealth in de ketenzorg en management van chronische aandoeningen is leidend geweest in het ontwerpproces voor de Chinese markt. Onder andere de Nederlandse richtlijnen voor diabetesbehandelingen en een digitaal persoonlijk gezondheidsdossier, met uitgebreide ondersteuning voor de behandeling van chronische patiënten, zijn toegepast bij de ontwikkeling. Daarbij is er rekening gehouden met de sociale en culturele achtergrond van de Chinese patiënt. De oplossing is gebaseerd op het VitalHealth Keten Informatie Systeem (KIS) en gebouwd op basis van het VitalHealth Platform.

Zorgsector China

De zorgsector in China is anders georganiseerd dan in Nederland. Onder andere zijn de afstanden tussen de patiënt en zorgverlener een stuk groter. Bovendien is er in China nog geen model voor proactieve chronische zorg aanwezig en moet de zorg, in vergelijking met Nederland, tegen een fractie van de kosten geleverd kunnen worden, mede omdat mensen veelal zelf voor de kosten opdraaien. Het Nederlandse ketenzorgmodel is daarom niet één op één over te nemen. Een belangrijke noodzakelijke uitbreiding was de realisatie van telezorg-functionaliteit, zodat de care coördinatie centraal kan worden uitgevoerd en teleconsults worden ondersteund. Wanneer artsenbezoek vereist is kan de patiënt door middel van een app op zijn smartphone zelf kiezen uit een database van artsen die geschikt zijn voor de zorgvraag. Elke zorgverlener werkt vervolgens in een gemeenschappelijk digitaal patiëntendossier. Vanuit dit dossier wordt een risicoprofiel opgesteld. Het digitale dossier geeft aanbevelingen op basis van de persoonlijke patiëntgegevens. De patiënt zelf heeft hierbij ook volledig inzicht in zijn eigen dossier, eveneens vanaf een smartphone.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.