Veel mensen met psychische, sociale en maatschappelijke problemen durven geen face-to-face hulp te zoeken omdat ze zich schamen en bang zijn dat hun omgeving erachter komt. Om deze zorgmijders toch te bereiken, hebben diverse organisaties de afgelopen jaren anonieme online hulp opgezet. Met succes, zo blijkt uit het onderzoek. 55 procent van de ondervraagde online hulpvragers zou geen contact opnemen als het niet anoniem was.
Online hulp
Uit de cijfers van afgelopen jaar blijkt dat de hulpvragers zeer tevreden zijn met de geboden hulp via chat. De gesprekken worden beoordeeld met een gemiddeld rapportcijfer van 8,1.
De gesprekken gaan met name over geweld, psychische problemen, relatieproblemen, liefde en seksualiteit. Het zijn vooral vrouwen die online hulp zoeken.
Financiering
Ondanks het succes maakt het Netwerk Online Hulp zich zorgen over het voortbestaan van een aantal veelbezochte online initiatieven. Schalken: ”Door het anonieme karakter van de hulp zijn veel financiers huiverig om een bijdrage te leveren aan de exploitatiekosten. Zorgverzekeraars willen alleen betalen voor hulp die aan hun eigen klanten geboden wordt. Bij gemeenten en provincies speelt hetzelfde, die willen over het algemeen alleen hulp aan eigen inwoners vergoeden. Maar omdat het anoniem is, weet je niet bij welke zorgverzekeraar iemand klant is, of waar hij of zij woont.” (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)
ICTzorg magazine
Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.
Lees ook:
Maatschappelijk Werk in Coevorden start online hulp
Online hulp bij verwerking abortus
Wildgroei online hulp werkt averechts