Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Wachtlijsten ggz blijven te lang: ‘Tijd om gerichte afspraken te maken’

Redacteur Zorgvisie
Wachtlijsten in de ggz blijven een ingewikkeld probleem. Het kan soms wel vier maanden duren voordat een patiënt geholpen wordt. Met name voor aandachtsstoornissen, autisme en persoonlijkheidsstoornissen zijn de wachttijden erg lang, blijkt uit nieuwe cijfers van de NZa.
VGZ: Parnassia heeft behandelplicht
Foto: Pongmoji / AdobeStock

Zo meldden aanbieders een wachttijd tot 18 weken voor persoonlijkheidsstoornissen. De gemiddelde totale wachttijd voor een behandeling in de gespecialiseerde ggz was het langst in de zorgkantoorregio Flevoland, namelijk 19 weken.

Gerichte afspraken

De totale toegestane wachttijd voordat een behandeling begint, is 14 weken. De meeste instellingen halen de Treeknorm echter maar net. Zo moeten mensen met een angststoornis gemiddeld precies 14 weken wachten. Mensen met eet- en depressieve stoornissen wachten gemiddeld zo’n 13 weken. Tevens lukt het hulpverleners in Nederland vrijwel nergens om patiënten binnen de vereiste vier weken een intake te geven.

Volgens de NZa is het van groot belang dat ggz-aanbieders en zorgverzekeraars gerichte afspraken maken over het terugdringen van de wachttijden in de ggz. ‘Alle zorgverzekeraars hebben contact met aanbieders en met te lange wachttijden. Zij sturen echter nog niet voldoende op concrete resultaten en monitoren bijvoorbeeld niet structureel of de wachttijden door hun inzet daadwerkelijk korter worden’, aldus de zorgautoriteit. Staatssecretaris Blokhuis rekent er dan ook op dat aanbieders cliënten actiever wijzen op wachtlijstbemiddeling door de verzekeraar.

Positieve blik op de toekomst

Hoewel de nieuwe cijfers lastig te vergelijken zijn met de vorige, lijkt het beeld in de recente rapportage over de wachttijden te zijn verbeterd ten opzichte van oude cijfers. ‘We zijn er natuurlijk nog lang niet’, zegt Blokhuis. ‘Gelukkig hebben we met veel betrokken partijen goede afspraken gemaakt in het hoofdlijnenakkoord ggz. We zetten die afspraken om in concrete acties. Ik verwacht daar veel van’.

Gegevens tijdig doorgeven

Aanbieders die de wachtlijstcijfers toch niet tijdig doorgeven aan Vektis, krijgen te maken met sancties. Zo kreeg verslavingszorgcentrum Care een aanwijzing omdat het zijn wachttijdgegevens alsnog niet doorgaf nadat zij gewaarschuwd waren om dat voor een bepaalde deadline te doen. Andere aanbieders die een aanwijzing kregen, leverden hun wachttijden wel binnen de gestelde termijn aan. Inmiddels geeft ongeveer 90 procent van de instellingen en 70 procent van de vrijgevestigden tijdig zijn gegevens door. Voor vrijgevestigden bleek de regelgeving zo ingewikkeld dat de NZa deze gaat aanpassen.

2 REACTIES

  1. ” Voor vrijgevestigden bleek de regelgeving zo ingewikkeld dat de NZa deze gaat aanpassen”

    klopt! volstrekt onduidelijk wat nu onder wachttijd verstaan moet worden. Ik zou zeggen, de wachttijd tot aan eerste contact. Maar het schijnt de tijd die de laatst in behandeling genomen patiënt heeft gewacht te moeten zijn. En dan moet per stoornis en locatie apart opgegeven worden! Je verzint het niet.

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.