‘Wij kunnen prima werken met thuishulp in loondienst’

[Exclusief] De relatief nieuwe aanbieder van zorg, welzijn en dienstverlening Incluzio wil een meerderheidsbelang van 51 procent nemen in Cordaan Thuisdiensten in Amsterdam. De twee partijen hebben hun concentratievoornemen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gemeld. Algemeen directeur Peter de Visser van Incluzio vertelt over zijn langetermijnstrategie.
‘Wij kunnen prima werken met thuishulp in loondienst’

Wat behelst deze overname?

‘Cordaan Thuisdiensten is een bedrijf met een omzet van circa 23 miljoen euro en 1500 medewerkers. In deze onderneming willen we een meerderheidsbelang nemen van 51 procent. Het is dus nadrukkelijk niet zo dat we de thuishulptak van Cordaan overnemen en inlijven bij Incluzio. Samenwerking met Cordaan is het primaire doel. Niet alleen op het gebied van thuishulp, maar ook op andere terreinen. Juist door die samenwerking tussen de twee partijen denken we de beste huishoudelijke hulp te kunnen bieden in de regio Amsterdam.’

Dat zal lastig zijn want op dit moment is Cordaan Thuisdiensten verlieslatend.

‘ Deze participatie is inderdaad een bijzondere casus, omdat de levering van hulp bij het huishouden in heel het land onder druk staat. Veel bedrijven gaan failliet en je hoort heel veel aanbieders klagen over de tarieven. Ik kijk daar anders tegenaan. Wij nemen nu een belang in Cordaan Thuisdiensten. Eerder dit jaar namen we Axxicom over, omdat we juist kansen zien in de huishoudelijke hulp. In plaats van een sluitpost op de gemeentelijke begroting willen wij thuishulp aan de man brengen als daadwerkelijk belangrijke spil van de complete zorgverlening.’

Hoe krijg je dat voor elkaar?

‘De kern is het signalerend vermogen van thuishulpen. De hulpen lopen voor langere periodes bij gezinnen en bij mensen in een kwetsbare situatie. Zij zien als het minder goed gaat. Ze bieden dan vroegtijdig ondersteuning of schakelen hulp in. Door eerder te signaleren en sneller aan eenzaamheidsbestrijding te doen of bijvoorbeeld schuldhulpverlening in te schakelen, hebben de hulpen een belangrijke preventieve waarde. Het voorkomt escalaties en dat is goed voor onze klanten en voor gemeentebestuurders.’

Daar betalen gemeenten toch niet meer voor?

‘Er zijn inderdaad gemeenten die tegen heel lage tarieven inkopen. Wij kiezen ervoor om niet in te schrijven op aanbestedingen bij gemeenten die zo’n beleid voeren. We willen samenwerken met gemeenten die onze overtuiging delen dat huishoudelijke hulp een heel effectieve interventie kan zijn met een grote maatschappelijke waarde. Door een betere verbinding te maken tussen huishoudelijke hulp met andere diensten verbetert de totale zorg- en dienstverlening thuis. Nu zijn het vaak nog allemaal aparte diensten waarvoor het laagste tarief moet gelden. Ik zie Wmo-dienstverlening als één geheel en ik denk dat als we laten zien dat we het beter en duurzamer kunnen doen, veel gemeenten toch voor ons kiezen, ondanks het feit dat er partijen zijn met lagere tarieven.’

Maar tegenwoordig kunnen alfahulpen en bemiddelingsplatforms het echt veel goedkoper.

‘De partijen die jij noemt kiezen een andere marktpositie en hebben ook een ander aanbod. Het is een politieke keuze of je wilt dat thuishulpen werken in vast dienstverband en verzekerd zijn of dat ze via een website werken met veel minder sociale zekerheid. Ik geloof best dat burgers individueel kunnen kiezen voor die alfahulp. In Amsterdam heeft de gemeente een duidelijke visie over huishoudelijke dienstverlening; daar willen ze graag mensen in vaste dienst. Bovendien erkennen ze de waarde van huishoudelijke hulpen die bij mensen thuis komen die anders moeilijk bereikt worden. De hulpen kunnen mensen breder ondersteunen en voorkomen dat kwetsbare Amsterdammers zwaardere zorg nodig hebben.’

In de nieuwe cao-VVT groeien mensen met FWG10 automatisch naar FWG15.

‘Die cao geldt voor iedereen met vaste krachten en wij houden ons er uiteraard aan. In de komende jaren wil Amsterdam onderzoeken of er een koppeling gemaakt kan worden tussen lichte begeleiding en huishoudelijke hulp. Op die manier kunnen wij mensen in salarisschaal FWG15 werk bieden dat past bij hun kwaliteiten. De uitdaging is om de medewerkers een bredere rol te geven. Klanten profiteren daarvan, maar gemeenten zeker ook. Door preventie en betere samenwerking met andere partijen die bij de klant actief zijn, kunnen we zorg en ondersteuning betaalbaar houden. Dat moeten we nu gaan waarmaken, bijvoorbeeld in Amsterdam. Ik begrijp het sentiment wel dat veel bestuurders klagen over de gemeentetarieven, maar het is niet bevorderlijk. Ga juist die strijd aan en laat zien wat de waarde is van de diensten die je medewerkers dag in dag uit leveren.’

Wat zijn de volgende stappen in het traject met Cordaan?

‘We moeten nu vier tot zes weken wachten voor de ACM goedkeuring geeft voor deze transactie. Ik ga ervan uit dat we die goedkeuring krijgen, aangezien er heel veel van dergelijke participaties plaatsvinden in de thuishulp momenteel. Daarna kunnen we samen met Cordaan en de gemeente Amsterdam aan de slag om de zorg en ondersteuning te verbeteren.’ (WVDE)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.