Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Wonen grootste knelpunt voor participatie gehandicapten

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Knelpunten rond het vinden van een geschikte woning is het grootste obstakel voor licht verstandelijk gehandicapten om te participeren in de samenleving. Dat blijkt uit de Trend- en signaleringsrapportage 2015 van MEE.
Wonen grootste knelpunt voor participatie gehandicapten
Foto: ANP Roos Koole

Het MEE-rapport bundelt alle 624 signalen die bij de 22 MEE-organisaties in 2014 zijn binnengekomen over beperkingen die mensen met een beperking ervaren bij het meedoen in de samenleving. Over wonen kwamen 225 meldingen binnen van knelpunten bij het vinden van geschikte woonruimte, met name voor mensen met een meervoudige problematiek. Zo is er een tekort aan aanbod voor jongeren met een verstandelijke beperking en verslavingsproblematiek. Reguliere instellingen nemen deze jongeren niet aan vanwege de verslavingsproblemen en verslavingsinstellingen houden de deur dicht vanwege gebrek aan kennis van verstandelijke beperkingen. Daardoor wordt deze groep van het kastje naar de muur wordt gestuurd, wat leidt tot overlast in wijken. Ook komt door gebrek aan een woonplek soms de behandeling niet van de grond.

Passend werk en schulden

Naast het vinden van een geschikte woning doen zich knelpunten voor op het gebied van ondersteuning bij opvoeding, het vinden van passend werk, financiële schulden, indicatiestelling en pgb’s. De meeste problemen, circa 160, doen zich voor bij gemeenten. Daarnaast hebben meldingen betrekking op zorgaanbieders en uitvoeringsinstanties, zoals het CIZ en het UWV. Mensen met een licht verstandelijke handicap (IQ 50-70) en zwakbegaafden (IQ 70-90) ervaren de meeste problemen. Ook mensen met een psychische beperking, waaronder autisme, lopen tegen belemmeringen op. De oorzaken van de problemen zijn zeer divers. ‘Knelpunten in organisaties’ is de grootste groep. Het gaat daarbij onder meer om niet tijdig contact opnemen met cliënten, te lange en ondoorzichtige wachtlijsten en incorrecte bejegening.

In het juni-nummer van Zorgvisie Magazine is een artikel verschenen over de gevolgen van de transitie voor kwetsbare mensen.

1 REACTIE

  1. Trieste maar herkenbare feiten. De zinsnedes ‘incorrecte bejegening’ en ‘knelpunten in de organisatie’ triggeren me. Het Improvement Model brengt op neutrale wijze ordening aan door de te anlyseren in hoeverre de burger client is (afhaneklijk van pubieke bemoeienis) en waar een onafhankelijke consument (recht op huren/kopen en inkomen). De organsiatie dient haar eigen positionering en bejegening aan te passen aan de klantvraag en de maatschappelijke context en dient de rechtsvormen (inclusief juridische werking richting bedrijfsvoering) hiertoe op te schudden zodat zij flexibel kunnen faciliteren. Samenwerking met semi publieke- of private partijen om dit mogelijk te maken is heel goed denkbaar wanneer er een strategische aanleiding is.
    Het valide improvement model is door Novire ontwikkeld vanuit jarenlange ervaring in de zorg- en welzijnssector, precies om reden van de problematiek die het artikel schetst. Met alle gevolgen van dien voor het in het artikel beschreven klantprofiel en diens participatie (erbij horen en een zelfstandig leven voeren met passende ambulante zorg op maat).

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.