Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Zet privacy voorop bij ontwikkeling e-health’

Mark van Dorresteijn
Veel zorgorganisaties denken pas te laat aan de privacy van een patiënt bij ontwikkeling van e-health en apps. 'Wij letten daar streng op', stelt Wilbert Tomesen, collegelid College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). 'Zorg er dus voor dat privacy vanaf het begin betrokken wordt bij de ontwikkeling'
'Zet privacy voorop bij ontwikkeling e-health'
Foto: ANP - Lex van Lieshout

Tomesen ziet dat de mobiele technologie grenzeloze mogelijkheden biedt. In een recente studie van het CBP kwam naar voren dat het overgrote deel van alle zorginstellingen de databeveiliging niet op orde heeft. Daarom wil hij de zorgverleners, softwareontwikkelaars en patiënten er nogmaals op wijzen dat ze serieus om moeten gaan met privacy. ‘Het gebruik in de zorg neemt sterk toe. Ons hele leven staat zo langzamerhand in het apparaat. En maakt u zich geen illusie, benadrukt Tomesen. ‘Er is interesse voor medische dossiers. Niet voor niets zijn de dossiers van bestuursleden van zorginstellingen of bekende Nederlanders extra beveiligd. Ook ons meldpunt ontvangt regelmatig klachten dat informatie uit medische dossiers onder verkeerde ogen is gekomen.’

Disclaimer

Tomesen: ‘Ik wil niet het enthousiasme temperen, maar iedereen moet goed bewust zijn dat deze mobiele apparaten gigantische hoeveelheden informatie kunnen en zullen verwerken. Ongetwijfeld heeft deze ontwikkeling impact op de persoonlijke levenssfeer. Het probleem is dat patiënten nog te weinig op de hoogte over hoe zij goed met hun gegevens om moeten gaan. En een disclaimer opstellen met voorwaarden heeft weinig zin. Microsoft heeft wel eens berekend dat als we altijd alle voorwaarden zouden lezen dat we zeven jaar van ons leven kwijt zijn.’

Zorgvuldigheid

Veel zorginstellingen hebben volgens Tomesen nagelaten om privacy zorgvuldig te betrekken bij de ontwikkeling. Het resultaat is dat zij nu hele zware en kostbare veranderingen moeten maken. In sommige gevallen zijn veranderingen nog amper mogelijk. Bij ons onderzoek  kwamen we diverse zorginstellingen tegen waarbij elk personeelslid toegang had tot alle dossiers en wie de dossiers benaderde werd niet geregistreerd. We zien ook dat het aanvragen van herhaalrecepten over een onbeveiligde verbinding gaat.

Positieve uitdaging

Tot slot roept Tomesen op om privacy te zien als positieve uitdaging. ‘Het is misschien een drempel, maar absoluut geen show-stopper. Betrek de patiënt en geef hem de mogelijkheid om nee te kunnen zeggen. Wat het CBP betreft gaan het vertrouwen van de patiënt en de kwaliteit van zorg, hand in hand.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.