Aanleiding is een zaak in Groningen, waarbij een patiënte ineens 330 euro moest betalen, terwijl zij daar vooraf niet van op de hoogte was. De umc’s vallen onder de bevoegdheid van de Nationale Ombudsman, dat wil zeggen dat zij adviezen van de Ombudsman overnemen. Voor particuliere ziekenhuizen geldt dat echter niet. “Daarom verzoek ik ze hier ook gehoor aan te geven”, aldus Brenninkmeijer.
Kosten
Over het algemeen hebben patiënten geen idee wat een behandeling kost, omdat de rekening direct naar de zorgverzekering gaat. Maar soms valt iets onder het eigen risico en dan kan het bedrag flink tegenvallen. “Ziekenhuizen moeten beseffen dat patiënten wellicht die rekening niet kunnen of willen betalen”, aldus Brenninkmeijer. Hij vindt het geen goede zaak als mensen voor een voldongen feit komen te staan en er ineens een forse rekening op de mat ligt. (ANP – Mark van Dorresteijn | Twitter)
En als de “offerte” te hoog uitvalt, kan je dan als client onderhandelen over de prijs??? Of is dit door de client uitgesteed aan zijn/haar ziektekostenverzekeraar.
Zelf ben ik een groot voorstander van openheid.De Client vooraf informeren wat het extra gaat kosten voor bep.behandelingen. In het zakenleven vragen we vooraf een offerte , en dat zal in de Zorg ook zo moeten zijn. Zelf werkzaam in een Ziekenhuis in West-Brabant en daar zie ik veel clienten naar Vlaanderen gaan , ten eerste omdat de wachttijd korter is , maar ook omdat het prijsverschil groter is.
EU ga aan de slag !