Het Nationaal Onderzoek Zorgcultuur signaleert twee noodzakelijke cultuurveranderingen binnen de zorgsector.
Marktwerking en marktcultuur
Gezien de opkomende marktwerking is er een verbinding nodig tussen persoonlijke idealistische waarden van de zorgprofessional en de noodzaak voor een marktcultuur voor een bestuurder. Een marktcultuur staat gevoelsmatig haaks op de belangrijke waarden voor de zorgprofessional. Voor zorgmanagers ligt er de uitdaging om de marktcultuur tot noodzaak te maken en te laten zien dat ‘presteren, productie en administratie’ ook bijdragen aan beter zorg.
Innovatief en inspirerend leiderschap
Ten tweede is er meer innovatief en inspirerend leiderschap nodig. Grote professionele organisaties zitten vast in een web van regels en werkdruk. Hierdoor blijft er geen tijd overblijft om afstand te nemen, te innoveren of taken niet op een gestandaardiseerde manier uit te voeren. (Zorgvisie – Hanneke Bruggeman)
Lees ook:
Kingma: Ziekenhuizen anticiperen onvoldoende
Marktwerking ziekenhuiszorg niet met huidige dbc’s
SERIE: Wat maakt een leidinggevende zo gewaardeerd door de medewerkers?
Pizzabijeenkomsten voor het personeel input van de werkvloer
Ballonnenman met een luisterend oor over betrokkenheid
Haalbare doelen en een heldere route coachen op basis van visie
Een vernieuwer met een flinke drive over korte lijnen