Zorg anticipeert te weinig op marktwerking

De zorgsector anticipeert te weinig op de veranderingen in de markt. De huidige cultuur in de zorg is te veel intern gericht, op de eigen organisatie en competenties, terwijl ze haar aandacht op de buitenwereld zou moeten richten, door te anticiperen op concurrentie, klantgericht te werken en innovatie te stimuleren. Dit blijkt uit het Nationaal Onderzoek Zorgcultuur van de Kikkergroep.

Het Nationaal Onderzoek Zorgcultuur signaleert twee noodzakelijke cultuurveranderingen binnen de zorgsector.

Marktwerking en marktcultuur

Gezien de opkomende marktwerking is er een verbinding nodig tussen persoonlijke idealistische waarden van de zorgprofessional en de noodzaak voor een marktcultuur voor een bestuurder. Een marktcultuur staat gevoelsmatig haaks op de belangrijke waarden voor de zorgprofessional. Voor zorgmanagers ligt er de uitdaging om de marktcultuur tot noodzaak te maken en te laten zien dat ‘presteren, productie en administratie’ ook bijdragen aan beter zorg.

Innovatief en inspirerend leiderschap

Ten tweede is er meer innovatief en inspirerend leiderschap nodig. Grote professionele organisaties zitten vast in een web van regels en werkdruk. Hierdoor blijft er geen tijd overblijft om afstand te nemen, te innoveren of taken niet op een gestandaardiseerde manier uit te voeren. (Zorgvisie – Hanneke Bruggeman)

Lees ook:

Kingma: Ziekenhuizen anticiperen onvoldoende

Marktwerking ziekenhuiszorg niet met huidige dbc’s

SERIE: Wat maakt een leidinggevende zo gewaardeerd door de medewerkers?

Pizzabijeenkomsten voor het personeel input van de werkvloer

Ballonnenman met een luisterend oor over betrokkenheid

Haalbare doelen en een heldere route coachen op basis van visie

Een vernieuwer met een flinke drive over korte lijnen

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.