Zorggedreven implementatie van IT: betere uitleg, betere zorg

De techniek voor nog betere zorg hebben we - maar als we de meerwaarde ervan niet uitleggen aan de mensen in de praktijk, zal niemand er iets mee doen. Het is daarom hoog tijd dat er bij de invoering van innovatieve IT meer oog komt voor de mensen die ermee moeten werken. Want met zorggedreven implementatie zorgen we ervoor dat de mogelijkheden van IT ook echt worden benut.
ronald-helder.png

Verplegend personeel dat meer dan de helft van de tijd bezig is met administratieve taken: het gebeurt. Doordat ze op vijf verschillende systemen moeten inloggen als ze een dossier willen inzien, of hun eigen vakantie willen aanvragen. Of, erger nog, doordat ze moeten wachten tot de computer vrij is. Frustrerend en onnodig. En het helpt al helemaal niet om een klimaat te scheppen waarin wéér een nieuw programma met open armen ontvangen wordt.

Wat ook niet helpt, is dat er bij het invoeren van innovaties in de zorg te vaak voor en door technici gedacht wordt. Terwijl het antwoord op de vraag wat een bepaalde techniek kan beteken voor betere zorg, geregeld onderbelicht blijft. En als je aan je medewerkers niet uitlegt, of niet kunt uitleggen, waarom je iets invoert – dan kun je maar beter helemaal stoppen met implementeren. Hoe waardevol je app voor eHealth of je website voor virtuele zorg ook kan zijn: het komt dan toch niet van de grond.

Medewerkers meekrijgen
Het is cruciaal om de meerwaarde van een techniek vooraf duidelijk te maken. Dat bleek ook bij de virtuele zorgtrajecten die onlangs zijn opgezet in Noord-Oost Groningen. Daarmee kunnen eenzame ouderen weer sociaal contact krijgen, terwijl bijna iedereen vergeten was dat ze bestonden. Beeldbellen met cliënten is nieuw en kan best spannend zijn. Maar de toegevoegde waarde voor de zorg is evident, en werd helder over het voetlicht gebracht. Voor cliënten én medewerkers. En dus werkt het.

Medewerkers zitten niet te wachten op innovatie vanwege de technische snufjes. Steek een implementatie niet technisch, maar vanuit de zorg in, en je krijgt medewerkers mee. ECD’s die bijgewerkt worden op een tablet zijn daar een goed voorbeeld van. Want ja, het betekent weer een nieuw systeem. En ja, het vereist weer nieuwe vaardigheden om ermee te werken. Maar er zijn ook minder overdrachtsgesprekken nodig en het bijwerken van de administratie is niet meer plaats- of tijdgebonden.

Bovendien: wie de voordelen van nieuwe technieken eenmaal ziet, staat makkelijker open voor andere technische innovaties. Dat geldt ook voor systemen die niet direct zorggerelateerd zijn. Wie in één systeem op zijn telefoon alles kan vinden over roostering, verlof en ziekte, kan meer tijd besteden aan het geven van goede zorg. En dat is waar het echt om draait.

Ronald Helder heeft meer dan 15 jaar ervaring met het implementeren van IT in de zorg. Als interim-manager, initiator en innovator zet hij IT in de zorg in waarvoor het bedoeld is: het vereenvoudigen van werkprocessen en het verbinden van mensen met elkaar.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.