Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Zorgideaal 2.0. vooralsnog fictie’

Mario Gibbels
Het zorgideaal 2.0 dat de patiënt zelf de informatie over zijn aandoening vergaart en bespreekt met zijn arts, is vooralsnog fictie, aldus anesthesioloog Joris Broeren in Medisch Contact.
'Zorgideaal 2.0. vooralsnog fictie'

Lucien Engelen van het Radboud Reshape en Innovation Center gaf onlangs in een interview in Medisch Contact zijn visie over het zorgideaal 2.0 en de mondige, hulpvaardige patiënt. Anesthesioloog Joris Broeren is echter sceptisch; het idee dat de patiënt meer betrokken wordt bij zijn behandeling en wel in die mate dat hij zelf de informatie over zijn aandoening opzoekt in de verschillende media en daar vervolgens mee aanklopt bij een ‘alwetende’, coachende en raadgevende arts, is vooralsnog toekomstmuziek, aldus Broeren. “Er zitten diverse haken en ogen aan.”

Haken en ogen

Allereerst is het maar de vraag of de patiënt zich in de vloed van informatie op bijvoorbeeld internet kan oriënteren en door de bomen het bos ziet. Kan hij de informatie wel op waarde schatten en zal hij niet met onzin- of wonderkuren op de proppen komen? En zal de patiënt zoveel tijd in zijn zoektocht steken als het een onschuldige ziekte betreft. Kortom, zullen de patiënten wel zinvolle informatie aandragen, vraag Broere zich af in Medisch Contact. Ook zal de patiënt waarschijnlijk geneigd zijn te kiezen voor de artikelen die voor hem/haar leesbaar zijn geformuleerd en niet voor de lastige wetenschappelijke teksten.

Wat is die informatie waard?

Als de patiënt zijn oogst inlevert bij de arts, is de vraag of dit niet alleen maar tijd kost van de arts om alles op zijn beurt weer te filteren. Want wat is die informatie precies waard?

Uitdaging

Dit alles neemt niet weg dat er voor de toekomst een aantal uitdagingen op de plank staan. “De mondige en meer – niet per se beter – geïnformeerde patiënt zal steeds vaker voorkomen. Dit vereist een andere benadering,” aldus Broeren.

Bron: Medisch Contact

3 REACTIES

  1. Juist het feit dat er veel obscure websites en medische fora online staan, zou de voor de specialist een reden moeten zijn om die patiënt daarbij te helpen. Misschien niet afwachtend tot hij de infomatie die de patiënt heeft gevonden te beoordelen, maar juist actief.
    Zet zelf gerichte informatie op internet, zorg ervoor dat je (potentiële) patiënt je online kan vinden, of zelfs het gesprek met je kan aangaan, via e-consults, een eigen forum, een wekelijks online voorlichtingsuurtje over een aandoening. Help de patiënt de juiste informatie vinden.

  2. Lees alle reacties
  3. Elke patiënt is natuurlijk anders en heeft verschillende verwachtingen en wensen als het gaat om de diagnose, de behandeling, medicijnen die kunnen helpen en het optreden van de zorgverlener of specialist van wie hij afhankelijk wordt. Maar patiënten willen anno 2011 gehoord en serieus genomen worden wanneer zij een behandeling moeten ondergaan of op zoek zijn naar antwoorden voor hun medische klachten. Dat is geen
    uitzondering maar steeds meer de leidende norm in de samenleving. Patiënten en zorgvragers zijn de “experts” van hun ziekte, de gevolgen voor hun dagelijks leven en de veranderingen die dit met zich mee brengt voor hun (leef)omgeving en relaties. Ze verwachten terecht van zorgverleners en specialisten dat zij luisteren en aandacht hebben voor hun vragen en de beleving die daar een rol bij speelt. Ze willen de medische expertise houden waar hij het beste thuis hoort: bij opgeleide en deskundige zorgverleners en specialisten. Ze vragen om een dialoog waarbij ruimte voor nieuwsgierigheid, kritiek,begrip en openheid is die de betrokkenen kan helpen om gezamenlijk de weg te vinden met het meest gunstige perspectief op herstel of tenminste behoud van kwaliteit van leven. Zorgverleners en specialisten die de uitdagingen die daarbij horen niet uit de weg gaan kunnen samen met hun patienten de zorg realiseren die hoogwaardig blijft als het gaat om zowel menselijke kant als nieuwe (behandel)technieken en innovaties.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.