De reorganisatie van de maaltijdvoorziening is onontkoombaar, omdat Pieter van Foreest jaarlijks 2,5 miljoen euro meer uitgeeft aan eten en drinken dan ze via de AWBZ-financiering ontvangt, vertelt Thérèse van den Hurk, voorzitter raad van bestuur. “Met de zorgzwaartepakketten (zzp’s) is het zeer lastig om een volwaardige keuken kostendekkend te runnen. De tariefcomponent eten en drinken in de zzp’s is erg laag.”
Halffabrikaten
De zorginstelling in Delft en omstreken, met 24 grote locaties, gaat zes keukens sluiten. De restaurants blijven wel bestaan, maar worden anders georganiseerd. Pieter van Foreest gaat voortaan met behulp van zogeheten halffabrikaten de maaltijden in het zicht van de klanten klaarmaken. “Moderne restaurants werken ook met halffabrikaten.”
De reorganisatie heeft grote personele gevolgen. De personeelsformatie wordt met 55 fte teruggebracht van 130 naar 75. Het betreft vooral koks en keukenmedewerkers. De reductie in werkgelegenheid wordt zo veel mogelijk beperkt door een deel van het personeel om te scholen tot restaurantmedewerkers. Door een nieuwe werkwijze zijn daar extra mensen nodig. “We proberen gedwongen ontslagen zo veel mogelijk te vermijden, maar ik sluit dat niet uit”, stelt Van den Hurk. “We zullen als goede werkgever alles in het werk stellen om medewerkers met opleiding en begeleiding aan ander werk te helpen. Van den Hurk wijst erop dat de nieuwe manier van maaltijdbereiding ook grote voordelen heeft. “Bewoners kunnen nu tot één dag van tevoren hun maaltijd doorgeven, waar ze voorheen al voor twee tot drie weken hun keuze moesten doorgeven. Ook krijgen ze meer vrijheid om het tijdstip van eten te bepalen. Verder zijn er meer mogelijkheden voor aanvullende wensen, zoals een feestje of een glaasje wijn.” Pieter van Foreest heeft een omzet van circa 120 miljoen euro. Er werken ongeveer 1750 fte’s. (Zorgvisie – Bart Kiers)
Lees ook:
UMCG schrapt 160 banen
Extra banen bij kinderhartcentrum Utrecht
CIZ schrapt ruim vierhonderd banen
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Ik denk dat een goed keukenmanagment er ook voor kan zorgen dat de client geen 2 weken van te voren hoeft te bepalen wat hij/zij wil eten. Ook het gevoel en beleving van een vers bereidde maaltijd gaat verloren en de motivatie van de koks zal minder worden.
Mijnervaring is dat er minder animo komt door deze manier van werken waardoor er steeds minder clienten komen eten.
Bij het voorstel tot reorganiseren van de maaltijden mis ik de inbreng van de bewoners.Over het algemeen is het zo dat bij het sluiten van keukens in instelling de kwaliteit van de maaltijden enorm achteruit gaat.