Werknemers in de zorg zijn minder trots op hun werkgever en veel minder mensen in de zorg zijn bereid hun werkgever bij anderen aan te bevelen. Dat blijkt uit het jaarlijkse nationale medewerkertevredenheidsonderzoek van onderzoeksbureau Integron. Toch zijn zorgmedewerkers meer tevreden dan de gemiddelde werknemer in Nederland.
In hun waardering zijn medewerkers de
Er valt nog veel te winnen voor werkgevers in de zorg door hier bewuster mee om te gaan. Naast het maatschappelijke en persoonlijke doelen van mensen binnen je organsisatie zou meer aandacht voor een eigen cultuur van de ‘club mensen’ die het binnen de zorgorganisatie doet bij kunnen dragen aan een positieve beleving als werkgever (mits authentiek en oprecht). Op deze manier kan er extra (emotionele) binding ontstaan en dit kan een grote toegevoegde waarde zijn voor werkplezier, inhoud en teamspirit. Kortom pas employer branding toe en zorg dat bijvoorbeeld leidinggevingsstijl past bij de waarden van het bedrijf. Een goede binding en tevredenheid bij eigen medewerkers is de beste ‘reclame’ voor andere mensen om bij een organisatie te gaan werken. Van binnen naar buiten blijft het devies.