Meest opmerkelijke conclusie uit het onderzoek is dat één op de tien ondervraagde zorginstellingen geen enkel gebruik maakt van een TCO-benadering. Algemeen wordt aanvaard dat Total Cost of Ownership de ‘best practice’ is voor het hebben van inzicht in de directe en indirecte kosten van een product of dienst.
Onvoldoende inzicht
Volgens Frank Kaptein, directeur van Intrakoop, is de geringe implementatie van TCO in de zorg opmerkelijk. ‘Juist in een tijd dat zorginstellingen elke euro drie keer moeten omdraaien, is het cruciaal dat ook de interne kosten volledig inzichtelijk zijn. Alleen dan kan een weloverwogen beslissing worden genomen over besparingen. Dit onderzoek toont aan dat bij de inkoop van middelen en diensten zorginstellingen doorgaans goed op de hoogte zijn van de aankoopprijs maar onvoldoende inzicht hebben in de indirecte kosten die de aanschaf en het gebruik van een product of een dienst met zich meebrengt gedurende de levensduur. Dat betekent dat zorginstellingen mogelijkheden laten liggen om besparingen te realiseren.’
Inkopen via TCO
Inkoop via de TCO-principes gebeurt in 65 procent van de gevallen op investeringsgoederen, 64 procent medische apparatuur en 60 procent wasserij/textielvoorziening. TCO wordt relatief weinig toegepast op de inkoop van kantoorbenodigdheden (33 procent) en personeelsdiensten (26 procent).
Betrokkenheid afdelingen
Bij de implementatie van een TCO-aanpak wordt bij een groot deel van de zorginstellingen de afdeling waar het gebruik plaatsvindt actief betrokken. Bijna één op de tien zorginstellingen geeft zelf aan dat de afdeling waar het gebruik plaatsvindt het voortouw neemt bij de implementatie van een TCO-aanpak. Toch zijn er ook nog zorginstellingen waar de gebruikersafdeling helemaal niet betrokken is. Bij deze zorginstellingen is de kans op een succesvolle implementatie van een TCO-benadering aanzienlijk lager. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een situatie waarbij de afdeling Inkoop een contract afsluit met één leverancier, maar dat gebruiksafdelingen blijven afnemen bij meerdere kleinere leveranciers, hetgeen onbedoeld leidt tot hogere kosten.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP )
Lees ook:
Rapport: Total Cost of Ownership en Cost to Serve in de Nederlandse zorgsector (PDF)
Waarom zou je wel met een inhoudelijke “best practice” mogen werken als benchmark en niet met een kostprijs? Stel ook voor de kosten een benchmark op. En houdt op met die flauwekul van aanbestedingen en geklets over zogenaamde “efficiency”. De oplossing is namelijk heel eenvoudig
dan zou je de hele boel moeten terugdraaien-wil een een zuiniger beleid voeren
Er zit niks anders op om het hele beleid rigoureus te herzien.
Dan kun je het beste geen manager aanstellen?-want het blijkt, dat deze alsmaar duurder werden en zich maar al te graag indirekt verrijkten dmv fusies