Het gevoel van verstikkende bureaucratie is volgens het onderzoek het sterkst bij fysiotherapeuten en apothekers. ‘Als we kijken naar de veranderende opstelling van zorgverzekeraars, lopen apothekers voorop”, zegt Martin Aalders, directeur Advies & Diensten van VvAA. ‘Zij hebben al een aantal jaar te maken met diverse bureaucratische maatregelen die nu ook over andere beroepsgroepen worden uitgestort. We hoeven dus niet optimistisch te zijn over de gevolgen voor andere zorgberoepen.’
Roeping
Ruim 1200 huisartsen, apothekers, specialisten, fysiotherapeuten, tandartsen, dierenartsen en andere zorgprofessionals deden mee aan het onderzoek. Volgens Aalders kunnen zij niet meer werken zoals ze graag willen. ‘Professionals in de zorg werken vanuit een roeping. Ze willen met hart en ziel patiënten beter maken maar moeten zich in toenemende mate bezighouden met zaken die daar weinig of niets mee te maken hebben. Stapels administratie, regels en rompslomp, onderhandelingen met zorgverzekeraars en onzekerheid over contractering. Het leidt allemaal af van goed en bezield hun vak uitoefenen.’
Verdrietig om te horen dat plezier in werk wordt ontnomen door de toenemende administratieve lasten. Zorgprofessionals willen mensen helpen en niet bezig zijn met administratieve lasten!
Dit gaat Medilex ook aan het hart en daarom organiseren wij op 11 november de studiedag ‘<a href=’http://www.medilex.nl/administratievelasten’>De papieren tijger</a>’ – over administratieve lasten verlichting in de langdurige zorg.
Een groot probleem, dat echter toch niet moeilijk op te lossen is:
1. Een wettelijke verplichting voor de zorgverzekeraars om per zorgsoort een landelijk uniform kwaliteitsbeleid te voeren. Dat zal ook de contractonderhandelingen met hen vergemakkelijken.
2. Tijdige realisatie van uitkomstfinanciering. Dat maakt veel structuur- en procesindicatoren, die een groot deel van het probleem vormen, overbodig. Uiteraard dient die uitkomstfinanciering dan zelf (wel) administratief laagbelastend te zijn, maar dat kan heel goed: <a title=’Link’ href=’https://gezondezorg.org/assessmentwerkwijze’ target=’_blank’>https://gezondezorg.org/assessmentwerkwijze</a>.
Wie pakt de teugels van de gouden schildpad ?
De zorgkolos wordt vergelijkbaar met een gouden schildpad. Ze komt nauwelijks vooruit, haar goed georganiseerde pantser begint scheuren te vertonen. In de natuur loopt ze echter snel zodra ze haar koers heeft bepaald.
<a title=’Wie pakt de teugels van de gouden schildpad ?’ href=’https://www.linkedin.com/pulse/wie-pakt-de-teugels-van-gouden-schildpad-michel-bouquet?trk=prof-post’>Wie pakt de teugels van de gouden schildpad ?</a>
De term bureaucratie is waardenvrij; het kost vooral veel tijd. Het werkelijke probleem van bureaucratie is de bemoeizucht van de overheid die leidt tot aantasting van vertrouwen, autonomie en vrijheid. Het is dan ook vooral die bemoeizucht die proffessionals doet afhaken.
Van het weekend nog met 2 zorgverleners gesproken die met vervroegd pensioen gaan.
Motivatie: ze hebben geen zin meer om
– zorg te moeten verlenen die stijf staat van de administratieve verplichtingen
– zich te onderwerpen aan de grillen van verzekeraars
– een beleid een beleid uit te voeren dat zich alleen maar richt op kostenbesparingen
Slachtoffer: de client. Dieptriest dat ervaren goede zorgverleners afhaken.
Helaas geldt dit naar mijn ervaring ernstig binnen de jeugdzorg. Voortijdige pensionering, een verandering in aanbod naar volwassenenzorg, ik heb het beide een aantal keer gehoord.
Zelf maak ik steeds meer de switch naar het bedrijfsleven, daar betaalt men de factuur gewoon als daar duidelijke afspraken over gemaakt zijn.