Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Begeleider op bestelling

Patricia van der Zalm
[Exclusief] Het Oogziekenhuis in Rotterdam spant zich in om angst voor een ingreep bij patiënten zoveel mogelijk te reduceren. Goede informatie geven en praktische problemen tackelen zoals gebrek aan kinderopvang of begeleiding horen daarbij.
Begeleider op bestelling
Foto: rgbstock

Voor de meeste oogingrepen wordt patiënten in Het Oogziekenhuis in Rotterdam geadviseerd om iemand mee te nemen. ‘Door het oogdruppelen kan iemand tijdelijk gedesoriënteerd zijn. En we willen graag twee paar oren die naar de specialist luisteren, zeker als een patiënt instructies krijgt voor na de ingreep’, zegt Angelo Rek, onder andere hoofd Diensten, Inkoop & Techniek.

Maar lang niet iedereen kan beschikken over een begeleider, bleek eerder. ‘We zagen steeds vaker dat mensen niemand hadden om mee te gaan. Bovendien vindt bijna iedereen een ingreep aan de ogen eng. Mensen zijn bang dat er toch iets misgaat en dat ze blind worden.’

Daarom kunnen patiënten sinds vorige zomer een begeleider bestellen; de veelal 70-plussers worden thuis opgehaald, reizen samen met de begeleider met vervoer naar keuze naar het ziekenhuis en worden na afloop thuisgebracht. Sindsdien maken drie tot in drukke tijden vijftien personen per week gebruik van deze dienst. Patiënten betalen het zelf; tarieven hangen af van de afstand tot het ziekenhuis en de vraag of iemand een persoonsgebonden budget (pgb)  heeft. Ze variëren van 75 euro all-in voor patiënten zonder pgb in gemeente Groot Rotterdam tot 19,15 euro per uur voor patiënten die zelfs buiten de aangrenzende gemeenten wonen.

Met alle middelen

De service past in het beleid van Het Oogziekenhuis om angst met alle mogelijke middelen te reduceren, zegt Rek. ‘Dat komt tot uiting in de informatievoorziening, onze diensten en het gebouw zelf. Het is niet ingericht als ziekenhuis maar als museum, met veel kunst. Uit onderzoeken blijkt dat patiënten die minder angstig zijn, sneller genezen.’

Ook de kinderopvangservice en het valet parking zijn bedoeld om een bezoek aan Het Oogziekenhuis voor patiënten zo zorgeloos mogelijk te maken. Met het nabij gelegen kinderopvangcentrum Bimbola is afgesproken dat ouders hun kind hier tijdelijk kunnen onderbrengen wanneer ze zelf naar de oogarts moeten, legt Rek uit. En over de parkeerservice: ‘Onze patiënten komen uit het hele land. We zitten in hartje Rotterdam, wat voor velen een grote, enge stad is. Mensen maken zich druk: kan ik wel parkeren? Kom ik op tijd? Bij ons kunnen ze hun auto voor de deur afgeven aan iemand die hem parkeert en na afloop weer voorrijdt. Binnenkort verwachten we de honderdduizendste auto.’

Uit patiënttevredenheidsonderzoeken blijkt volgens Rek dat mensen het ‘fantastisch’ vinden dat de diensten er zijn. ‘En ze vinden ze van goede kwaliteit. Ik kan het niet wetenschappelijk aantonen, maar in de uitkomsten van diverse enquêtes zien wij voldoende aanwijzingen dat mensen tevreden zijn.’

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.