De app geeft iedereen met een smartphone via GPS en de technische applicatie data2voice de mogelijkheid om 112 niet alleen telefonisch, maar ook digitaal te alarmeren en informatie te delen. Bij de melding is informatie zoals locatie en de aard van de situatie direct beschikbaar voor de 112 meldkamercentrale. Hierdoor wordt de intake en daarmee ook de aanrijtijd van de officiële hulpdiensten zoals Politie, Brandweer en Ambulance en de cruciale wachttijden voor de slachtoffers verkort.
Hulpverleners in de buurt
De app (Android / iOS ) informeert tevens geregistreerde SOS ALARM hulpverleners in de buurt van de noodsituatie, zodat eerste hulp direct kan starten tijdens de aanrijtijden, tot de officiële hulpdiensten arriveren. Door het gebruik van deze app is eerste hulpverlening efficiënt en zo snel mogelijk te organiseren. De hulpverleners worden via de 112 App op persoonlijke titel gealarmeerd en geïnformeerd als ze in de buurt zijn van een 112 noodsituatie. Zij kunnen dan aangeven of ze in de gelegenheid zijn om te helpen. Dit wordt via de app indien gewenst via – SOS ALARM Locatie Hulp – direct doorgegeven aan de 112 meldkamers. Momenteel zijn er meer dan 32.000 geregistreerde hulpverleners, de ambitie is om eind 2015 meer dan 100.000 hulpverleners geregistreerd te hebben.
Andere diensten
De 112 App is naast een alarmerings-app ook een platform voor de belangrijkste alarmering-apps in Nederland, voor zowel burgers als hulpverleners. Een voorbeeld hiervan is Persoon Vermist waarbij mensen een SOS ALARM bericht ontvangen of kunnen verzenden als iemand in hun eigen buurt vermist is.