Patiënten konden contant betalen, ze betaalden voor verzekerde zorg en terwijl de indruk werd gewekt dat het geld naar het ziekenhuis ging kwam het geld bij de maatschap terecht.
Het ziekenhuis heeft laten berekenen dat 168 patiënten in totaal 24.000 euro hebben betaald aan de maatschap. Het ziekenhuis heeft besloten het totale bedrag terug te betalen aan de patiënten en de schade op de dermatologen te verhalen. Ook het ziekenhuis zegt schade te hebben geleden omdat zonder enige afspraak apparatuur, personeel en middelen van het ziekenhuis werden gebruikt. Kosten werden in rekening gebracht bij patiënten en de opbrengsten gingen naar de maatschap.
Integriteit
De vier dermatologen behoren tot de internationale top van hun vakgebied, aldus het ziekenhuis. ‘Je kunt nog zo goed zijn in je vak maar het draait hier om integriteit. Uit eigen belang zijn willens en wetens de patiënt en de ziekenhuisorganisatie benadeeld’, zegt bestuursvoorzitter Piet Batenburg in een verklaring.
Ontdekking
De zaak kwam in mei 2012 aan het rollen door melding van een zorgverzekeraar aan het ziekenhuis, die een dubieuze factuur van één van haar verzekerden had ontvangen. Het ziekenhuisbestuur heeft daarop direct deze praktijkvoering cosmetische dermatologie verboden, de administratie gevorderd en twee externe onderzoeken laten uitvoeren. Ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg is geïnformeerd.
Consequenties
Volgens geldende procedures blijven de dermatologen nog een half jaar aan het werk. Het ziekenhuis zegt dat er geen consequenties zijn voor de zorg. Het is voor de tweede keer in korte tijd dat het ziekenhuis afscheid neemt van specialisten. In de zomer werd de samenwerking met twee internisten opgezegd.
Piet Batenburg
Bestuursvoorzitter Piet Batenburg: ‘De direct aanwijsbare financiële schade bedraagt gelukkig niet meer dan enkele tienduizenden euro’s. De echte zaak waar het hier om gaat is integriteit. Vanuit eigen belang zijn willens en wetens de patiënt en de ziekenhuisorganisatie benadeeld, in een omgeving waar wij op basis van afspraken en vertrouwen samenwerken. Je kunt nog zo goed zijn in je vakgebied, integriteit geldt voor iedereen binnen onze organisatie. Medisch specialisten hebben daarin bij uitstek een belangrijke voorbeeldfunctie, ook in de relatie met de patiënt.’ (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: Catharina Ziekenhuis )
Zo is het Piet. Integriteit is een groot goed!