Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Boete voor no-show bij Waterlandziekenhuis

Het Waterlandziekenhuis hanteert vanaf 1 juni een boete bij no-show. Het wegblijftarief komt neer op 50 euro en moet 100.000 tot 150.000 euro per jaar besparen.
Boete voor no-show bij Waterlandziekenhuis

Jaarlijks komen in het ziekenhuis circa 7.500 patiënten hun afspraak niet na. Naast de genoemde jaarlijkse kosten, zorgt dit ook langere wachttijden en inefficiënte tijdsbesteding van zorgverleners. Minister Schippers van VWS is voorstander van het no-show tarief. Onlangs deed zij nog een oproep aan de ziekenhuizen om no-show tegen te gaan.

Kosten beheersbaar

‘Het Waterlandziekenhuis is continu bezig met het verbeteren van de kwaliteit van onze zorg’, vertelt Derk Vermeer, ad interim bestuursvoorzitter van het Waterlandziekenhuis. ‘Een onderdeel van goede zorg is dat patiënten snel terecht kunnen. Wij kunnen korte toegangstijden aanhouden mits patiënten die niet op een afspraak komen tijdig afbellen. Door rekening met elkaar te houden, kunnen we er gezamenlijk voor zorgen de kosten beheersbaar te houden.’

Online afspraken maken

Deze week is ook een pilot gestart waarbij patiënten via de website zelf hun afspraak kunnen inplannen. Dat kan bij de poliklinieken Kaakchirurgie en Orthopedie. Als deze pilot goed afgesloten wordt gaat het ziekenhuisbreed ingevoerd worden. Patiënten kunnen zo makkelijker hun afspraak naar eigen agenda plannen en ook eenvoudig afzeggen.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: Waterlandziekenhuis)

6 reacties

  • no-profile-image

    Peter de Wit

    Als er geen no shows meer zijn zullen de poli's nog meer uitlopen en de wachttijden nog langer zijn. Als patient zal ik het maar eens uitproberen bij niet urgente zaken (bestaan die nog): na 30 min. wachttijd opstappen, dit melden bij de poli-juf en afwachten wat het ziekenhuis doet als je niet betaald met toelichting. Succes!

  • no-profile-image

    Jan C

    Een afspraak niet nakomen kan 2 dingen betekenen. Iemand – en dat is de grootste groep – is gemakzuchtig: “ik zie wel of ik dan kan”. Of -- en nu wordt het zeer problematisch – iemand kan niet want zijn vrouw (voorbeeld) kreeg plots een herseninfarct (is mij overkomen).
    En waarom is dat problematisch. Omdat als u 50 euro boete vraagt de Nederlander zo in elkaar zit dat iedereen die niet komt plots (voorbeeld) een herseninfarct of iets anders zeer ernstig heeft gehad, terwijl dat niet waar is.
    De oplossing (geef ik gewoon gratis).
    Ieder die niet komt, wordt geregistreerd in de computer. Komt hij of zij alsnog (er was kennelijk iets aan de hand) dan zie je in de computer dat hij of zij nog 50 euro schuldig is.
    Die komt nergens voor in aanmerking of de 50 euro worden even betaald. Dat is helemaal niet schandalig. Gewoon niet komen is niet alleen schandalig, maar is ook onbeschoft en daar heb je het weer: “Varkens moet je als varkens behandelen” (daar valt vergeten ook onder, velen denken dat zulks een gelegitimeerd argument is; is het ook alleen kost dat 50 euro).
    Dan zitten we nog steeds met de mensen die door overmacht niet konden komen. Die groep is heel erg klein en jammer – dat hebben ze te danken aan hun medelandgenoten (ik noemde ze varkens) – die moeten een rapport schrijven met handtekeningen van de mensen die een rol hebben gespeeld in dat vervelende traject. Dat is maar een heel heel klein groepje want iets onverwachts en echte overmacht OP HETZELFDE MOMENT komt weinig voor.
    Daar moeten we naar toe, andere oplossingen resulteren in een beslag op het ziekenhuis of de specialist. Ik voorspel al dat hier reacties op komen, want je mag met een goed idee niet boven het maaiveld uitkomen, maar, sorry, daar lig ik geen seconde wakker van. Die dat geen goed idee vind hoort tot de groep “gewoon een afspraak niet nakomen”. Je hebt dat ook met camera’s. Ik heb daar geen problemen mee, ik overval geen bank.
    Tenslotte iets over de reacties van Dorien en Rob. De wachttijd wordt verkort door “niet op afspraak komen”, want dan is de volgende eerder aan de beurt. En (voor Rob en Dorien): kunnen we nog normaal Nederlands praten en schrijven: “”minder no shows zijn. Daarnaast is natuurlijk een portal noodzakelijk””. Hoeveel mensen denk je dat dat begrijpen. Gebruik nooit geen vakjargon, want mensen buiten het vak (die ook iets zinnigs kunnen zeggen) haken dan af. Wat te denken (Rob) van: “”Een uur wachten op de uitslag vaatonderzoek wordt i.d.d.”” Daar ben ik nog niet zo zeker van Rob want denk jij wel aan a.c.q.v (haha)
    En no- show is gewoon : “”afspraak niet nakomen””. Je zegt ook niet tegen mijn moeder van 88, “wel op de show komen mevrouw”. (ze laat misschien meteen haar rokken zakken). Wat een wereld !!!

  • no-profile-image

    Marjan

    @Theo: wil je dan dat er strak 10 min gepland wordt per patiënt en dat wanneer de vraag van de patiënt complex is of wanneer deze meer aandacht vereist de specialist zegt "kom een andere keer maar terug, je tijd zit erop". Het is respectloos dat veel patiënten zonder reden hun afspraken (meerdere) keren niet nakomen en daarmee kostbare tijd die voor andere patiënten kan worden gebruikt verspillen?
    @Rob: het kan inderdaad vervelend zijn als je ergens op moet wachten maar je mag er vanuit gaan dat niet alle onderzoeken direct een resultaat opleveren en dat er meer (spoedeisende of urgentere) activiteiten in ziekenhuis plaatsvinden die soms voorrang nodig hebben.
    Helemaal terecht om een no-show tarief in rekening te brengen. Wel ben ik het met Dorien eens dat dit zorgvuldig moet gebeuren en dat ziekenhuizen ook meer kunnen doen aan voorlichting hierover en informatie verstrekken op het moment dat spreekuren ed uitlopen.

  • no-profile-image

    Rob

    Wat een lef zeg. Een uur wachten op uitslag vaatonderzoek wordt i.d.d. Ook niet door ziekhuis aan patient vergoed

  • no-profile-image

    dorien

    deze wachtijd kan korter wanneer er minder no shows zijn. Daarnaast is natuurlijk een portal noodzakelijk om dit onderwerp goed aan te pakken en uit te werken.

  • no-profile-image

    Theo

    Krijgen patienten ook een vergoeding als de wachttijd in de wachtkamer meer dan 10 min. bedraagt?.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden