De financiële taart in de ggz wordt verdeeld aan de hand van beleidsregels van de NZa. Een aantal beleidsregels wordt volgens Ardaan Spruijt van AJS Consultancy door de marktmeester in de zorg regelmatig willekeurig of zelfs niet toegepast. Hierdoor ontstaan er in de betaling miljoenenverschillen tussen vergelijkbare ggz-instellingen.
“Verschillende mensen weten niet hoe ze de regels moeten toepassen”, stelt Spruijt. “Sommige contactpersonen weten best hoe het werkt, maar degenen die rekenvaardig zijn, controleren de anderen niet. Het ontbreekt op een aantal punten aan controle bij de NZa.”
Trage werkwijze
Het stoort Spruijt dat de NZa geen inzicht geeft in de motivering van genomen beslissingen. Daarnaast laakt Spruijt de trage afhandeling en bureaucratische werkwijze. Wettelijk gezien moet de NZa aanvragen binnen acht weken afhandelen, maar volgens Spruijt wordt die termijn geregeld overschreden. “Instellingen worden van het kastje naar de muur gestuurd”, aldus Spruijt. “Het is schokkend dat een bestuursorganisatie die zo machtig is zo onbereikbaar is en er op een aantal punten zo’n wanorde van maakt.”
Onzin
NZa-woordvoerster Annemiek van der Laan noemt de aantijgingen “klinkklare onzin”. “Waar het om draait, is dat de wet zo complex is dat maatwerk nodig is. Op basis van productiegegevens wordt per instelling individueel beoordeeld wat er nodig is. Er is een bepaald maximum, maar dat wordt niet lukraak toebedeeld. Het lijkt of sommige instellingen achteraf op dat maximum azen.”
De kritiek verbaast Van der Laan des te meer omdat beslissingen in nauw overleg met de instellingen worden genomen. “Er is altijd intensief direct contact geweest. Al die tijd zijn er nooit bezwaarschriften geweest.” Een aantal instellingen bereidt volgens Spruijt niettemin een rechtszaak tegen de NZa voor. (Zorgvisie – Philip van de Poel)
Links: