Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Reactie PinkRoccade op de uitkomsten van de pakketvergelijking Gartner

PinkRoccade gaat de uitdaging aan om om PSYGIS Quarant binnen twee jaar ‘REPD’-proof te maken, schrijft Hans ter Brake, directeur Strategie en Marketing in reactie op eindrapport van Gartner over de ggz-pakketvergelijking.

Vooropgesteld, het initiatief van GGZ Nederland om te komen tot een Referentiemodel EPD (REPD) juichen wij van harte toe: meer standaardisatie, meer open systemen, meer budget voor innovatie en minder ad hoc wijzigingen als gevolg van wet- en regelgeving. Dit klinkt ons als muziek in de oren.

Donderdag 17 september 2009 is het ‘Eindrapport pakketvergelijking REPD’ gepresenteerd. De positie van PSYGIS Classic (versie 4.6) was na de eerste fase van de pakketvergelijking al duidelijk. De kwalificaties van Gartner van het bedrijf PinkRoccade zijn daarentegen veel beter. Gartner ziet dat de GGZ een blijvend en belangrijk deel van onze strategie is. Gartner beoordeelt PinkRoccade als een financieel gezond en levensvatbaar bedrijf en schrijft dat PSYGIS Classic de laagste TCO heeft, dwz. de laagste totale kosten voor een klant.

Zoals eerder aangegeven, vinden wij het zeer spijtig dat in dit onderzoek PSYGIS Classic en niet Quarant en MyHealth Online beoordeeld zijn. Wij hebben immers zelf, ruim voordat GGZ Nederland begon met het REPD, geconcludeerd dat de fundamenten van PSYGIS Classic in de vorm waarin wij deze vanaf 1990 hebben ontwikkeld, niet langer goed genoeg zijn voor de toekomst. Er moest een nieuwe generatie software ontwikkeld worden waarbij zorgprogrammering een belangrijk pijler is.

Daarom zijn we samen met onze klanten, en drie daarvan in het bijzonder (Altrecht, Reinier van Arkel en Rivierduinen), in 2007 gestart met de ontwikkeling van PSYGIS Quarant. Eind 2008 is voor deze drie de eerste versie van PSYGIS Quarant opgeleverd. Inmiddels is deze in productie. Op het EPD-congres van het NVMA in mei 2009, is PSYGIS Quarant uitvoerig besproken door één van deze drie GGZ’s.

Een andere competitie is de praktijk van vandaag. Onze meest recente klant voor het EPD is Emergis. Wij rondden in de zomer van 2009 deze implementatie af. Daarnaast implementeren we PSYGIS momenteel bij een geheel nieuwe klant.

Gartner geeft aan, dat geen enkele van de beoordeelde applicaties voldoet aan de eisen van het REPD. Verder schrijft Gartner, dat het minimaal twee jaar gaat duren voordat deze applicaties hier wel aan zullen voldoen. De hieruit volgende uitdaging om met Quarant binnen twee jaar “REPD-proof” te zijn gaat PinkRoccade heel graag aan. Immers ruim voordat het REPD-traject gestart is, startte PinkRoccade al de ontwikkeling van Quarant en MyHealth Online. In een tussentijdse audit van de allereerste versie van Quarant in het voorjaar van 2009 concludeerde Cap Gemini al dat we een heel eind op weg waren om te voldoen het REPD.

PinkRoccade wil met Quarant een topproduct leveren dat, in combinatie met MyHealth Online, het REPD overtreft. Daarbij vormt onze grote hoeveelheid klanten de beste waarborg dat Quarant de komende jaren blijft aansluiten op de uitdagingen van GGZ-organisaties en de dynamische regel-geving in de GGZ. Het eindrapport van Gartner zullen wij nauwkeurig analyseren en uitnutten bij de verdere ontwikkeling van Quarant.

Natuurlijk bieden we onze klanten een naadloze migratie naar de nieuwe generatie PSYGIS Qua-rant. Daarbij blijft namelijk legacy functionaliteit beschikbaar en wel via dezelfde hypermoderne user-interface als PSYGIS Quarant. Dit is een geweldig voordeel van onze jarenlange focus op 3tier applicatie-architecturen. In het rapport van Gartner staat dan ook ten onrechte dat wij een einddatum voor PSYGIS hanteren.

PSYGIS Quarant kent een ruimer kader dan het REPD omdat PSYGIS Quarant alle voor ggz-organisaties en -samenwerkingsverbanden relevante functionaliteit omvat voor e-health, zorgprogrammering, EPD, zorglogistiek én (dbc-)administratie. Wij denken namelijk dat cliënt empowerment, wet- en regelgeving en de dbc/basis-administraties in de ggz de komende jaren bepaald niet stil zullen staan en naadloos ingebed worden in de voorzieningen voor e-mental-health en het primair proces. In deze reële competitie van geïntegreerde oplossingen spelen we graag mee.

Hans ter Brake, directeur Strategie en Marketing PinkRoccade Healthcare

Mario Gibbels

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden