Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Meerderheid zorgorganisaties gebruikt e-learning

Ruim 60 procent van de bedrijven in de Nederlandse zorgsector maakt gebruik van e-learning. Dit laatste blijkt uit onderzoek van ISM InBrain in samenwerking met Business School Noteboom.
Meerderheid zorgorganisaties gebruikt e-learning

Negen op de tien zorgorganisaties geeft aan zich wel eens op e-learning te hebben georiënteerd. De ondervraagde instellingen noemen de flexibiliteit van e-learning het grootste voordeel. Het feit dat medewerkers altijd en overal toegang hebben tot de cursus betekent niet alleen gemak, maar ook kostenbesparing in deze tijd van grote bezuinigingen in de zorgsector.

Meer e-learning

Het merendeel van de organisaties die al gebruik maken van e-learning voorspelt dat in de toekomst meer opleidingen via e-learning gevolgd zullen worden. Geen van de ondervraagde bedrijven verwacht dat ze in de toekomst minder gebruik gaan maken van e-learning.

Social media

Naast e-learning passen opleidings- en trainingsmanagers ook sociale media toe in de zorg. 61 procent van de respondenten vindt deze media geschikt voor het delen van kennis. De meest gebruikte site is LinkedIn. Opvallend is dat in de zorg nog weinig gebruik wordt gemaakt van blogs en fora. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)

ICTzorg magazine

Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.

Lees ook:

Huisartsen introduceren e-learning ADEPD
E-learning voor verpleegkundigen Diakonessenhuis
Vier ziekenhuizen lanceren e-learning patiëntveiligheid

Annelies Vermeulen

3 reacties

  • no-profile-image

    Mari

    Toetsen kunne ook afgenomen worden op lokaties onder toezicht van een "beëdigd" examinator. Die kan dan de toets-PC vrijgeven en toezien op wie de toetsen bedient. Internationale opleidingen toesen zo over de gehele wereld. Nederland is dara toch niet te klein voor, of toch wel???

  • no-profile-image

    Rutger van der Kaaij

    Beste Wouter,

    Ik begrijp je bedenkingen bij het digitaal toetsen.
    Uw opmerking heeft te maken met hoe de digitale toets wordt afgenomen. Met digitaal toetsen ligt misbruik op de loer. Maar net zoals bij klassikaal examineren kun je 'fraude' niet helemaal voorkomen. Maar door een strakke organisatie kun je de kans op vals spelen voorkomen.

    Met de huidige internet technologie is het mogelijk om een examen voor een bepaalde tijd te activeren en vervolgens deactiveren. Onder toezicht van een leidinggevende kan de toets dan afgenomen worden. De leidinggevende geeft dan de toets vrij voor de specifieke medewerker.

  • no-profile-image

    Wouter v. Tuijl

    Ik heb ernstig mijn bedenkingen bij *toetsing* via e-learning. Ik heb inmiddels meer dan voldoende voorbeelden gehoord van personen die inloggen en een collega de eindtoets laten maken. Dit kan niet de bedoeling zijn!

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden