Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Samsung breekt in op medische markt Nederland

Samsung betreedt de Nederlandse markt voor professionele apparatuur in de gezondheidszorg. Het Zuid-Koreaanse concern maakte gisteren bekend dat het hierbij mikt op mobiele echoscopie en CT-scanners.
Samsung breekt in op medische markt Nederland

Met het healthcare-offensief neemt de multinational de handschoen op tegen elektronicareuzen als Philips en Intel. Die zagen al eerder een lucratieve markt in de gezondheidszorg. Samsung gaat nu ook wereldwijd inbreken op deze snelgroeiende miljardenmarkt.

Mobiel gebruik

In het Nederlandse hoofdkwartier in Delft toonde Samsung onder meer echoapparatuur voor het maken van foto's van baby's in de baarmoeder. De toestellen worden volgens Kees van Dashorst van Samsung Medical Devices momenteel getest in 'een Nederlandse zorginstelling'. Details maakt het concern pas later bekend.

De echograaf (foto) is ontworpen voor semi-mobiel gebruik: de scanners zijn verrijdbaar van kamer naar kamer. Tegelijk komt het concern met echt mobiele scan-apparatuur, die in een koffer past en eenvoudig van locatie naar locatie transporteerbaar is. Deze koffermodellen beschikken over dezelfde hoge beeldschermresolutie als de huidige professionele scanners in ziekenhuizen, zegt Van Dashorst.

 

De echo-systemen zijn standaard voorzien van een internetverbinding, waarmee de beelden live gedeeld kunnen worden met specialisten elders. Zo kan een verpleegkundige nog tijdens de scan een second opinion inwinnen. 'Deze mobiele apparatuur is voorlopig alleen bedoeld om informatie te verzamelen, en nog niet voor diagnostiek', aldus Van Dashorst.

In Australië testen ziekenhuizen al een mobiele CT-scanner van Samsung, die chirurgen in staat stelt in de operatiezaal direct beelden te maken van de patiënt, zodat deze niet meer tussendoor vervoerd hoeft te worden naar de ruimte met vaste CT-apparatuur elders in het gebouw. De chirurg maakt live beelden in 32 'plakjes' van bijvoorbeeld botten, weefsel of tumoren, waarbij de patiënt in de operatie-positie kan blijven liggen.

Transformatie

De transformatie van Samsung als fabrikant van consumenten-gadgets naar leverancier van professionele medische systemen vindt nu nog stilletjes plaats, beaamt Menno van den Berg, directeur van Samsung Nederland. Het concern wil eerst grondige praktijkervaring opdoen, voordat het voluit met marketingbudgetten de markt bestormt.

Het offensief op de Nederlandse gezondheidsmarkt maakt onderdeel uit van Samsungs strategie om in de hele wereld de zakelijke markt te veroveren, zegt Erik Swart, die speciaal hiervoor twee jaar geleden naar Samsung werd gehaald om de nieuwe business-tot-business divisie te leiden. Swart kreeg een tamelijk ambitieuze opdracht mee: hij moet Samsung helpen groeien zodat het binnen zes jaar tot de vijf grootste bedrijven ter wereld behoort. Het Koreaanse hoofdkantoor wil tegen 2020 een jaaromzet zien van 400 miljard dollar (316 miljard euro), een verdubbeling ten opzichte van nu. Als onderdeel van deze operatie heeft Samsung in Delft een toonzaal annex opleidingscentrum geopend waar het zijn zakelijke klanten producten showt, zoals draadloze flexkantoren en systemen voor videovergaderen, ook voor medisch specialisten.

(Door: Marc Laan, freelance journalist)

 

Marc Laan

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden