Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Doctolib richt pijlen op Nederlandse markt

De Franse marktleider in het maken van online medische afspraken wil na een mega-investering de Nederlandse markt betreden. Dat laat Julien Meraud, chief marketing officer bij Doctolib aan Zorgvisie weten.
Doctolib richt pijlen op Nederlandse markt
Foto: iStock

Doctolib is een Franse start-up die zich richt op het maken van online afspraken in de zorg. Inmiddels hebben ruim 5000 artsen, waaronder huisartsen, tandartsen, chirurgen, kinderartsen, KNO-artsen en oogartsen zich aangesloten bij het netwerk. Ook heeft Doctolib bureaus in vijftien grote steden. De dienst is beschikbaar in meer dan honderd zorginstellingen en de website trekt zo'n 2 miljoen bezoekers per maand. Het bedrijf startte twee jaar geleden en heeft inmiddels 120 medewerkers. Komende jaar willen zij het personeelsbestand verdubbelen.

Investering

Om de dienst nog steviger te positioneren in Frankrijk en uit te breiden naar Europese landen, zocht Doctolib investeerders. In een tweede investeringsronde haalden zij 18 miljoen euro op met Accel als belangrjike nieuwe investeerder. Accel is bekend van investeringen in de bedrijven Dropbox, Spotify en Facebook. In een eerdere investeringsronde haalde Doctolib al 5 miljoen op, waardoor het totaal nu op 23 miljoen staat.

Europese markt

In welke landen Doctolib precies wil starten, wil Meraud nog niet zeggen. 'Wat ik wel kan zeggen is dat we de Nederlandse markt willen betreden. Waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2017.' Hoe zij de Nederlandse markt willen bedienen en welke mogelijkheden zij zien, op die vragen gaat Meraud nog niet in.

Dokter boeken

Doctolib is niet de enige speler die mogelijkheden biedt voor online zorgafspraken. Ook in soortgelijke diensten wordt volop geïnvesteerd. Het Amerikaanse ZocDoc haalde zo'n 130 miljoen dollar op. DocPlanner haalde 10 miljoen dollar op en MyTime 9 miljoen dollar.

Tussen 2009 en 2012 probeerde ook een soortgelijke dienst in Nederland de markt te betreden, namelijk de SOS-arts (naar het Franse voorbeeld SOS-médecins). Mensen konden via het initiatief een huisarts bellen en deze ongeacht medische noodzaak laten komen. Deze dienst is nooit echt van de grond gekomen en na een eerste pilot bleef het stil rond de dienst.

E-health

E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Berichten in het dossier e-health gaan bijvoorbeeld over videocontact met thuiszorgmedewerkers of telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen.
Bekijk het dossier

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden