Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

UMC Utrecht lanceert realtime patiëntportaal

Het UMC Utrecht presenteert vandaag het nieuwe patiëntportaal dat ‘verder gaat dan portalen van andere ziekenhuizen’.
UMC Utrecht
Foto: ANP Bart Maat

Het patiëntenportaal is beschikbaar voor alle patiënten van 16 jaar en ouder en wordt gebruikt door alle zorgverleners en voor alle specialismen in het UMC Utrecht. Daarnaast worden alle medische gegevens (behandelverslagen, medicijnoverzicht, metingen, patiëntbrieven én definitieve uitslagen) direct beschikbaar gesteld aan de patiënt. Vanaf september 2015 krijgen ook patiënten onder de 16 jaar toegang tot het patiëntenportaal. In totaal worden ruim 320.000 patiënten bediend met het portaal. Het portaal is onderdeel van het epd en wordt geleverd door ChipSoft.

Eigen regie

Patiënten krijgen met het portaal meer inzicht in hun aandoening en zijn daardoor in staat om zelf de regie te nemen. Mirjam van Velthuizen, bestuurslid UMCU: 'Wij geloven dat het portaal past bij gelijkwaardig partnerschap waarbij de patiënt en zorgverlener samen het gesprek aangaan en sturen op de gewenste zorg. Mocht de informatie op het portaal vragen oproepen of mensen ongerust maken, dan is er een telefonische helpdesk en e-consult zodat zij zo snel mogelijk een antwoord op hun vraag krijgen.' Velthuizen deelde in een eerder interview op Zorgvisie haar visie over het patiëntportaal.

Direct inzicht in uitslagen

Kinderlongarts Kors van der Ent van het UMC Utrecht heeft al ervaring met het patiëntenportaal en legt uit dat ruim driekwart van de patiënten chronische aandoeningen heeft. 'Voor hen is het belangrijk dat zij een up-to-date overzicht hebben van hun gezondheidstoestand en hun behandeling, zodat zij hier adequaat op kunnen reageren. Omdat ze nu sneller uitslagen kunnen vernemen, wordt de duur van hun onzekerheid verkort en komen ze beter voorbereid op het spreekuur.' Hematoloog Reinier Raymakers voegt toe: 'In het vorige portaal werden uitslagen met vertraging getoond. Met dit realtime portaal zijn we wat mij betreft waar we willen zijn, al zijn zorgverleners soms bezorgd dat patiënten uitslagen zien die ongunstig zijn of lijken, wat tot onrust kan leiden. De praktijk leert dat patiënten heel goed weten dat uitslagen ongunstig kunnen zijn en ook weten dat kijken in het portaal dit risico inhoudt. Een enkele patiënt kiest bewust om niet in het portaal te kijken of verzoekt om het dicht te laten zetten, maar de grote meerderheid vindt het juist fijn om alles te kunnen inzien.'

Een gezamenlijk portaal

Het UMCU werkt nu circa zeven jaar met portalen voor diverse afdelingen, zoals reumatologie, psychiatrie en dermatologie. 'De portalen die we nu hebben, bevallen goed en we wilden deze aanpak breder beschikbaar maken voor alle patiënten', vertelt Van Velthuizen. Janneke Tekstra is reumatoloog in het UMC Utrecht en werkt al sinds 2008 met een patiëntportaal voor haar specialisme. Zij vertelt in het nieuwe nummer van Zorgvisie magazine dat op 27 maart verschijnt over haar ervaringen. Tekstra merkt onder andere dat de spreekuren beter verlopen en patiënten expert worden over hun ziektebeeld.

'Patiëntportalen ziekenhuizen nog erg beperkt'

Over het algemeen zijn patiëntportalen nog erg beperkt. Slechts een klein deel van de ziekenhuizen heeft een uitgebreid patiëntportaal voor zelfmanagement, zo blijkt uit onderzoek van Caroline Willems en Antoon van Luxemburg van M&I/Partners. 'Dat zal de komende jaren echter snel veranderen.'

Patiëntenportaal van het UMC Utrecht op tablet

6 reacties

  • Eugène Ploegmakers

    @reagenten: Dat inloggen daar zijn veel oplossingen voor te bedenken. Maar die miljoenen verspilling? En een ziekenhuis dat (deels) van belastinggeld en onze zorgpremie ICT leverancier wordt?

  • da.dekker

    @Eugene Ploegmaker, en daarom PAZIO! Ook UMC Utrecht middels PAZIO binnenkort toegankelijk. Geen verschillende inlogcodes, maar 1 digitale voordeur naar al uw zorgverleners! zie www.pazio.nl

  • SailingDuck

    @Eugène Ploegmakers: In het filmpje is te zien dat inloggen met DigiD gaat, qua inlogcodes zit dat wel goed dus!

  • Kaat

    Als je en in een academisch en in een regionaal ziekenhuis wordt behandeld is er geen gegevensuitwisseling. Ook de huisarts wordt slecht geinformeerd. Patiënten moeten dan overal zelf achteraan en/of stteds aandringen op het versturen van brieven.
    DAt is het gevolg van allemaal een eigen portaal. Ik print steeds gegevens uit en speel postcode!

  • Eugène Ploegmakers

    En zo gaan we vrolijk verder met het verspillen van miljoenen ICT budget; bouwt ieder ziekenhuis zijn eigen portaal dat niet uitwisselbaar is met enig ander ziekenhuis en zit de patiënt straks met 10 verschillende inlogcodes voor al die verschillende portalen die geen van alle op elkaar lijken. Het Nictiz slaapt verder en ziekenhuizen worden ICT leveranciers in plaats van zorginstellingen.

  • rlkamman

    Prachtige ontwikkeling die zeker het belang van de patient ten goede komt. Misschien goed om kennis en kunde maximaal met anderen te delen zodat andere ziekehuizen meegetrokken kunnen worden in dit innovatietraject.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden