Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Patiëntportaal wordt niet vanzelf succesvol

Patiënten en zorgpersoneel moeten continu aangemoedigd worden om het patiëntportaal te gebruiken. Dat bepaalt voor een groot deel het succes van patiëntportalen. Dat blijkt tijdens het eHealth seminar van ChipSoft op 24 september waar drie ziekenhuizen vertellen over hun ervaringen.
Patiëntportaal wordt niet vanzelf succesvol
Foto: iStock

UMC Utrecht, het Antoni van Leeuwenhoek (AVL) en Máxima MMC beogen hetzelfde doel met hun patiëntportaal: beter geïnformeerde patiënten en een toename van de eigen regie via toegang tot het medisch dossier, online afspraken maken en e-consult.

Gedragsverandering

'Wat wij hebben moeten leren is dat de implementatie van het patiëntportaal een enorme gedragsverandering vraagt', vertelt Thilo Mohns, hoofd zorggroep kindergeneeskunde/neonatologie in het Máxima MC. Volgens Mohns ervaart de gemiddelde specialist weinig tot geen directe voordelen van het patiëntportaal, maar voelt wel de lasten in de praktijk. 'Zij moeten hun taalgebruik in de dossiers aanpassen en zien hun autonomie dalen. Daarnaast stelt de patiënt meer vragen over documenten, medicatie en de uitslagen. Patiënten daarentegen ervaren vooral voordelen: zij voelen zich betrokken bij de behandeling en zien mogelijkheden voor eigen regie.' Ook bij het UMC Utrecht gaat het niet vanzelf.  Uit een eerste evaluatie blijkt dat artsen de patiënten niet altijd voorlichten over het patiëntportaal. Petra Eland, unithoofd polikliniek Dermatologie in het UMC Utrecht, legt uit dat het nodig is om zorgpersoneel constant aan te blijven moedigen. 'Bijvoorbeeld door het delen van goede voorbeelden. Maar ook door bespreken en actueel houden van werkafspraken.' Jolanda van Blaaderen, coördinator Zorgportalen in het UMC Utrecht, vult aan dat artsen nu meer tijd kwijt zijn aan bijwerken van het patiëntdossier en uitleg geven aan patiënten. 'Sommige beschrijvingen zorgen namelijk voor verwarring. Zo kreeg een van de artsen een boze patiënt aan de lijn omdat zij in het dossier "vuil secreet" had gelezen. De patiënt wist niet dat secreet ook een medische term is voor afscheidingsproduct van klieren.'

Steeds populairder

Bij het UMC Utrecht zien zij een stijgende trend als het gaat om bezoeken aan het patiëntportaal. 'Maandelijks neemt het toe. We zitten nu op ongeveer 5000 unieke patiëntbezoeken per maand', deelt Van Blaaderen. 'Daarnaast 600 e-consults en 230 aanvragen van herhaalrecepten per maand. De cijfers nemen elke maand toe.' In het AVL nemen de bezoeken eveneens maandelijks toe. 'Per maand hebben wij nu ongeveer 1000 unieke patiëntlogins. Met name inzage in het dossier en online afspraken maken wordt goed gewaardeerd', vertelt Laura Kooij, projectleider MijnAVL. 'We hebben ook aan patiënten die het portaal niet gebruiken gevraagd waarom zij het portaal niet benutten. Een kwart vindt het emotioneel te belastend, 21 procent heeft te weinig ervaring met computers of internet en 12 procent heeft geen computer.' Door persoonlijke adviezen te geven over fitheid en herstel denkt AVL het gebruik verder te laten toenemen.

Opschaling

Om gebruik van een patiëntportaal te laten groeien is het belangrijk dat het portaal zichzelf verkoopt. Patiënten moeten er vanaf weten, het kunnen gebruiken en het nut inzien. Bij het UMC Utrecht krijgt iedere patiënt automatisch toegang tot het portaal. Het hangt dus niet af van artsen of verpleegkundigen om toegang te verlenen. In het UMC Utrecht heeft het ook enorm geholpen dat de raad van bestuur volledig achter de portaal staat. Alle drie de ziekenhuizen zien dan processen in het ziekenhuis aangepast moeten worden. Het werk van zorgpersoneel kan daardoor verlichten en de kwaliteit neemt toe. Patiënten kunnen bijvoorbeeld prima formulieren voor screening of patiënt reported outcomes invullen. Zo zullen artsen en verpleegkundigen sneller geneigd zijn om het portaal te gebruiken.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden