Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Consumentenbond: Preferentie medicijnen risico voor patiënten

Het huidige preferentiebeleid voor geneesmiddelen leidt bij consumenten tot verwarring en angst. Dat stelt de Consumentenbond op basis van de vele emotionele meldingen die op zijn meldpunt over het preferentiebeleid binnenkwamen. De bond vindt dat het preferentiebeleid aangepast moet worden.
Consumentenbond: Preferentie medicijnen risico voor patiënten

Uit de meldingen bij de Consumentenbond blijkt dat veel consumenten door de wisselende doosjes en pillen bang dat ze het overzicht kwijtraken of een verkeerde hoeveelheid medicijnen nemen. De Consumentenbond vindt dat de klachten zo essentieel zijn dat het huidige preferentiebeleid aangepast moet worden.

Goedkoper

In oktober 2012 heeft de Consumentenbond een meldpunt geopend waar mensen met klachten over het preferentiebeleid van zorgverzekeraars terecht kunnen. Er zijn tot nu 350 meldingen binnen gekomen en ‘er komen er dagelijks meer bij,’ aldus een woordvoerder. Het preferentiebeleid houdt in dat zorgverzekeraars de fabrikanten kiezen om bepaalde medicijnen te leveren. Als een fabrikant hetzelfde middel goedkoper kan leveren, stapt de verzekeraar over op een andere fabrikant.

Niet leverbaar

Voor consumenten levert dat dus problemen bij de herkenbaarheid van het medicijn op. Een ander groot probleem is dat sommige medicijnen niet op voorraad zijn. Daardoor wachten consumenten in spanning of het medicijn wel op tijd komt of dat het überhaupt wel leverbaar is.

Verkeerd gebruik

Volgens Bart Combée, directeur Consumentenbond is er onduidelijkheid over de prijzen van medicijnen. ‘De onoverzichtelijkheid werkt in de hand dat medicijnen niet of verkeerd gebruikt worden. Dat mag nooit het gevolg zijn'. De Consumentenbond is voorstander van het preferentiebeleid, maar vindt dat door de verwarring die ontstaat bij consumenten de zorgverzekeraars en minister van Volksgezondheid verplicht zijn om het beleid tegen het licht te houden en aan te passen.

Website

Er bestaat ook een website waar consumenten ervaringen met medicijnen kunnen delen met andere gebruikers en ervaringen inzien: www.meldpuntmedicijnen.nl. Ook voor andere organisaties is het mogelijk om de meldingen op het Meldpunt Medicijnen op hun eigen website te tonen. Initiatiefnemer van de website, het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM), wil het aantal meldingen vergroten zodat gebruikers meer ervaringen kunnen inzien en er hun voordeel mee kunnen doen.

Carolien Stam

2 reacties

  • adje rem

    Sorry Amiz , maar het preferentiebeleid zorgt mede voor de € 1,4 miljard WINST . Zaterdag bij het programma KASSA klaagden patiënten over de BIJ werkingen van de door de verzekeraarsgieren voorgeschreven GENERIEKE medicijnen , waarbij eerder ook al eens het eigen risico met € 40 werd belast , waar de medicijnprijs € 10 vermeldde ? ? DE VERZEKERAARS SCHITTERDEN DOOR .......AFWEZiGHEID ALDAAR ! ! ! . Ze herkenden zich hier natuurlijk NIET .
    Arts en apotheker werden wel met nog meer overbodige formuliertjes opgescheept, dankzij en ten faveure van de burocratiers, onder het motto : EIGEN BAANTJE EERST ? ikke , ikke en de premiebetalende verzorgde kan .........en vooral aftikken ?

  • Amiz Delft

    Het Preferentiebeleid is 'dubbel' De uitvoerbaarheid enerzijds en het verlagend effect op de basispremie. Het (goede) artikel in de Consumentengids is overigens helemaal niet negatief over het Preferentiebeleid en komt met goede suggesties voor patiënten. Uit het artikel valt niet te concluderen dat er sprake is van een risico. Nogmaals het preferentiebeleid is lastig maar met de conclusie van de bond wordt onnodig onrust gezaaid.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden